1 Oriëntering
A-stroom
In het eerste jaar proef je graag van een aantal mogelijkheden. Zo helpen we jou te ontdekken wie je bent, waar je interesses liggen en welke talenten je hebt.
We verdelen het schooljaar in meerdere periodes. Via een doorschuifsysteem maak je kennis met Economie en organisatie, Kunst en creatie, Maatschappij en welzijn en STEM-wetenschappen. Zo krijg je de kans om meerdere basisopties te leren kennen. Dit maakt een gemotiveerde keuze naar het tweede jaar gemakkelijker.
Bij Oriëntering kan je kiezen voor 1A basis of 1A verdieping. In de optie verdieping word je extra uitgedaagd. Je verkiest een brede algemene vorming en kan vlot veel leerstof verwerken.
1A basis of 1A verdieping?
In 1A basis focus je op de basisleerstof bij alle vakken. Voor Frans en wiskunde krijg je een uurtje extra tijd om de basisleerstof samen met de leerkracht te verwerken. In de evaluaties wordt nagegaan of je de basisdoelstellingen beheerst.
In 1A verdieping krijg je, naast de basisleerstof, voor alle vakken ook verdiepingsleerstof. Voor Frans en wiskunde krijg je een extra lesuur om aan de slag te gaan met de verdiepingsleerstof. In de evaluaties komen ook moeilijkere oefeningen voor.
Voor wie?
- Je hebt nog geen idee wat je precies wil doen.
- Je wil kennismaken met meerdere nieuwe vakken.
- Je hebt een ruime interesse.
Wat na het eerste jaar?
Op het einde van het eerste jaar geven de leerkrachten jou een advies. Ze stellen je een basisoptie voor in het tweede jaar. Ze houden daarbij rekening met je aanleg, belangstelling en capaciteiten.
Het keuzepakket in het eerste jaar zet je niet vast naar het tweede jaar toe (uitz. Klassieke talen).
Lestabel
1A basis | 1A verdieping | |
---|---|---|
ALGEMENE VORMING (27 u.) | ALGEMENE VORMING (27 u.) | |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 1 | 1 |
Frans | 3 | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Techniek | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 2 |
Financiële en economische vorming | 1 | 1 |
Artistieke vorming | 1 | 1 |
WeLL | 1 | 1 |
Taallab | 1 | 1 |
KEUZEPAKKET (5 u.) | KEUZEPAKKET (5 u.) | |
ICT | 1 | 1 |
Frans | 1 Ondersteuning | 1 Verdieping |
Wiskunde | 1 Ondersteuning | 1 Verdieping |
Oriënteringsuren | 2 | 2 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Uitleg vakken
De lessentabel van algemene vorming in 1A en 1A verdieping is dezelfde. In 1A ligt de focus op de basisleerstof terwijl er in 1A verdieping uitbreidings- en verdiepingsleerstof gezien wordt in alle vakken. Daarnaast krijg je ook moeilijkere en complexere oefeningen bij evaluaties.
Op school zetten we extra in om je studiemethode, welbevinden en taalvaardigheid te versterken.
WeLL staat voor Welbevinden en Leren Leren. In dit vak draait alles om je persoonlijke groei; we helpen je sociale vaardigheden te ontwikkelen, effectief te studeren en je zelfvertrouwen te vergroten. Onderwerpen zoals gezondheid, mediawijsheid en samenwerken komen hierbij aan bod, zodat je stevig in je schoenen staat en je goed voelt.
In Taallab werken we aan jouw taalvaardigheid, afgestemd op jouw niveau. Heb je extra ondersteuning nodig? Dan bieden we je de begeleiding die je nodig hebt om vooruitgang te boeken. Ben je al sterk in taal? Dan dagen we je uit om nóg verder uit te blinken. Zo krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen en zijn of haar talenten te benutten.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het eerste jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels en/of lichamelijke opvoeding in het Frans volgen.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.
Ik voelde mij bij de kennismaking direct welkom in deze school.
Ik koos voor Oriëntering omdat ik niet goed wist welke richting ik moest volgen en zo kan ik de verschillende vakken wat leren kennen.
(Aya, 1 Oriëntering)
Ik vind het een fijne en degelijke school. Ik heb er ook de perfecte richting gevonden, want ik weet nog niet precies wat ik wil doen en wil alle vakken graag leren kennen.
(Sien, 1 Oriëntering)
Wat ik fijn vind aan deze school? De rustige omgeving en de goede leerkrachten.
Ik koos voor Heilig Graf omdat ze de keuze 'Oriëntatie' aanbieden, want ik wil graag alles eens uitproberen.
(Nienke, 1 Oriëntering)
Wat nadien?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze eerste graad!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van deze leuke campus.