1 Economie en Organisatie
A-stroom
Je zal ontdekken wat jouw plaats is in de economische wereld en je maakt kennis met bedrijven, winkels en de overheid. Samen achterhalen we hoe producten in de winkel terechtkomen en welke soorten bedrijven en winkels er zijn. Ook werken met de computer neemt een belangrijke plaats in.
Heel wat gegevens uit onze digitale samenleving zullen we verzamelen, verwerken en presenteren. We zetten sterk in op samenwerken, zelfredzaamheid en dingen uitproberen. We scherpen ook je computervaardigheden verder aan. Wie weet ben jij wel een toekomstige ondernemer?
Bij Economie en organisatie kan je kiezen voor 1A basis of 1A verdieping. In de optie verdieping word je extra uitgedaagd. Je verkiest een brede algemene vorming en kan vlot veel leerstof verwerken.
1A basis of 1A verdieping?
In 1A basis focus je vooral op de basisleerstof. Voor Frans en wiskunde krijg je extra tijd en in de evaluaties wordt nagegaan of je de basisdoelstellingen beheerst.
In 1A verdieping krijg je, naast de basisleerstof, voor alle vakken ook verdiepingsleerstof. Voor Frans en wiskunde krijg je een extra lesuur om aan de slag te gaan met de verdiepingsleerstof. In de evaluaties komen ook moeilijkere oefeningen voor.
Voor wie?
- Je hebt zin om te ondernemen.
- Je wil kennismaken met alles wat met economie te maken heeft: betaalmiddelen, kopen en verkopen, bedrijven, ondernemen, de overheid ...
- Je gaat graag aan de slag met ICT.
Wat na het eerste jaar?
Op het einde van het eerste jaar geven de leerkrachten jou een advies. Ze stellen je een basisoptie
voor in het tweede jaar. Ze houden daarbij rekening met je aanleg, belangstelling en capaciteiten.
Het keuzepakket in het eerste jaar zet je niet vast naar het tweede jaar toe (uitz. Klassieke talen).
Lestabel
1A basis | 1A verdieping | |
---|---|---|
ALGEMENE VORMING (27 u.) | ALGEMENE VORMING (27 u.) | |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 1 | 1 |
Frans | 3 | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Techniek | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 2 |
Financiële en economische vorming | 1 | 1 |
Artistieke vorming | 1 | 1 |
WeLL | 1 | 1 |
Taallab | 1 | 1 |
KEUZEPAKKET (5 u.) | KEUZEPAKKET (5 u.) | |
ICT | 1 | 1 |
Frans | 1 Ondersteuning | 1 Verdieping |
Wiskunde | 1 Ondersteuning | 1 Verdieping |
Economie en organisatie | 2 | 2 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Uitleg vakken
De lessentabel van algemene vorming in 1A en 1A verdieping is dezelfde. In 1A ligt de focus op de basisleerstof terwijl er in 1A verdieping uitbreidings- en verdiepingsleerstof gezien wordt in alle vakken. Daarnaast krijg je ook moeilijkere en complexere oefeningen bij evaluaties.
Op school zetten we extra in om je studiemethode, welbevinden en taalvaardigheid te versterken.
WeLL staat voor Welbevinden en Leren Leren. In dit vak draait alles om je persoonlijke groei; we helpen je sociale vaardigheden te ontwikkelen, effectief te studeren en je zelfvertrouwen te vergroten. Onderwerpen zoals gezondheid, mediawijsheid en samenwerken komen hierbij aan bod, zodat je stevig in je schoenen staat en je goed voelt.
In Taallab werken we aan jouw taalvaardigheid, afgestemd op jouw niveau. Heb je extra ondersteuning nodig? Dan bieden we je de begeleiding die je nodig hebt om vooruitgang te boeken. Ben je al sterk in taal? Dan dagen we je uit om nóg verder uit te blinken. Zo krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen en zijn of haar talenten te benutten.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het eerste jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels en/of lichamelijke opvoeding in het Frans volgen.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.
Ik hou van grafieken en wil later graag een eigen bedrijf. Daarom koos ik voor Economie en Organisatie.
(Astrid, 1 Economie en Organisatie)
Mijn keuze ging naar Economie en Organisatie in het Heilig Graf omdat ik graag met computers werk en je in deze school Economie kan volgen. Ook veel vrienden gaan hier naar school.
(Timothy, 1 Economie en Organisatie)
De werkwijze en communicatie met de school verlopen vlot. Ik vind het ook een meerwaarde dat leerlingen hier voor 'verdieping' kunnen kiezen.
(Fleur, mama van Bruno, 2 Economie en Organisatie)
Wat nadien?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze eerste graad!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van deze leuke campus.