1 STEM-wetenschappen
A-stroom
Door middel van onderzoekend en ontwerpend leren ga je in actuele projecten actief aan de slag om de wetenschapper of ingenieur in jou naar boven te halen. Zo vergroot je in het labo je wetenschappelijke kennis aan de hand van experimenteel onderzoek. Met de 3D-printers, de lasercutter en de snijplotter realiseer je zelfbedachte ontwerpen. Tijdens de lessen programmeren leer je hoe je jouw eigen ontwerpen elektronisch kan aansturen en automatiseren. Je volgt de nieuwste technologieën vanop de eerste rij en zal versteld staan van de mogelijkheden die onze STEM-richting samen met jouw creativiteit biedt!
Binnen STEM-wetenschappen kan je kiezen voor basis of verdieping. Wanneer je vlot veel leerstof kan verwerken, word je extra uitgedaagd in de optie verdieping. Je kiest dan voor een brede algemene vorming aangevuld met een stevig pakket van 5 lesuren STEM-wetenschappen.
1A basis of 1A verdieping?
In 1A basis focus je vooral op de basisleerstof. Voor Frans en wiskunde krijg je extra tijd en in de evaluaties wordt nagegaan of je de basisdoelstellingen beheerst.
In 1A verdieping krijg je, naast de basisleerstof, voor alle vakken ook verdiepingsleerstof. Voor Frans en wiskunde krijg je een extra lesuur om aan de slag te gaan met de verdiepingsleerstof. In de evaluaties komen ook moeilijkere oefeningen voor.
Voor wie?
- Je bent geïnteresseerd in wetenschap, techniek, engineering en wiskunde.
- Je bent goed in wiskunde, probleemoplossend denken en logisch redeneren.
- Je bent geboeid door computers en wil leren programmeren.
- Je gebruikt je creativiteit om tot oplossingen te komen en prototypes te ontwerpen.
Wat na het eerste jaar?
Op het einde van het eerste jaar geven de leerkrachten jou een advies. Ze stellen je een basisoptie
voor in het tweede jaar. Ze houden daarbij rekening met je aanleg, belangstelling en capaciteiten.
Het keuzepakket in het eerste jaar zet je niet vast naar het tweede jaar toe (uitz. Klassieke talen).
Lestabel
1A basis | 1A verdieping | |
---|---|---|
ALGEMENE VORMING (27 u.) | ALGEMENE VORMING (27 u.) | |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 1 | 1 |
Frans | 3 | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Techniek | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 2 |
Financiële en economische vorming | 1 | 1 |
Artistieke vorming | 1 | 1 |
WeLL | 1 | 1 |
Taallab | 1 | 1 |
KEUZEPAKKET (5 u.) | KEUZEPAKKET (5 u.) | |
ICT | 1 | Geïntergreerd in de vakken |
Ondersteuning Frans | 1 | - |
Ondersteuning wiskunde | 1 | - |
STEM-wetenschappen | 2 | 5 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Uitleg vakken
De lessentabel van algemene vorming in 1A en 1A verdieping is dezelfde. In 1A ligt de focus op de basisleerstof terwijl er in 1A verdieping uitbreidings- en verdiepingsleerstof gezien wordt in alle vakken. Daarnaast krijg je ook moeilijkere en complexere oefeningen bij evaluaties.
Op school zetten we extra in om je studiemethode, welbevinden en taalvaardigheid te versterken.
WeLL staat voor Welbevinden en Leren Leren. In dit vak draait alles om je persoonlijke groei; we helpen je sociale vaardigheden te ontwikkelen, effectief te studeren en je zelfvertrouwen te vergroten. Onderwerpen zoals gezondheid, mediawijsheid en samenwerken komen hierbij aan bod, zodat je stevig in je schoenen staat en je goed voelt.
In Taallab werken we aan jouw taalvaardigheid, afgestemd op jouw niveau. Heb je extra ondersteuning nodig? Dan bieden we je de begeleiding die je nodig hebt om vooruitgang te boeken. Ben je al sterk in taal? Dan dagen we je uit om nóg verder uit te blinken. Zo krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen en zijn of haar talenten te benutten.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het eerste jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels en/of lichamelijke opvoeding in het Frans volgen.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.
Ik koos voor deze school omdat ik hoorde dat de STEM-richting hier zo goed was en omdat er ook veel vrienden van mij naartoe gingen. Ik heb veel interesse voor wetenschappen en de lessen zijn leuk!
(Bruun, 1 STEM-Wetenschappen)
Ik vind het fijn dat er zoveel groen is in onze school. Ook de leerlingenhulp is hier erg goed.
(Dries, 1 STEM-Wetenschappen)
De school biedt veel studierichtingen die mij aanspraken. Uiteindelijk koos ik voor STEM en de lessen zijn heel leuk! Het was ook fijn om nieuwe vrienden te leren kennen.
(Yuna, 1 STEM-Wetenschappen)
Ik koos voor STEM-Wetenschappen omdat ik graag met computers werk en ik ook goed ben in wiskunde.
(Thiebe, 1 STEM-Wetenschappen)
Wat nadien?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze eerste graad!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van deze leuke campus.