Heilig Graf goes international!
Internationalisering is een van de beleidspunten van onze school. Een kerngroep internationalisering onderzoekt en faciliteert de mogelijkheden tot (meer) internationale contacten voor leerlingen en personeelsleden.
Door een internationale werking structureel te verankeren in onze school, streven we naar de realisatie van verschillende doelen bij leerlingen en personeelsleden. Zo willen we de (digitale) communicatievaardigheden van leerlingen in meerdere vreemde talen en in diverse contexten versterken en hun globale bewustzijn vergroten. Personeelsleden willen we de mogelijkheid bieden om zich internationaal te professionaliseren om zo de onderwijskwaliteit te verbeteren en in te zetten op levenslang leren.
Accreditatie Erasmus+
De EU kende voor Heilig Graf een accreditatie toe. Dit impliceert dat we van juni 2025 tot en met juni 2027 jaarlijks een budget krijgen van de Europese Unie om internationale projecten voor leerlingen en personeelsleden te realiseren. Klasgroepen, maar ook individuele leerlingen krijgen zo de kans om op uitwisseling te gaan naar Europese partnerlanden. Personeelsleden kunnen cursussen volgen in het buitenland of tijdelijk van job wisselen met een leerkracht in een van de partnerlanden om zo inspiratie op te doen.
Deze financiële injectie van de EU is een mooie stimulans om een belangrijk aspect uit onze schoolmissie te realiseren: jongeren doen groeien tot sterke persoonlijkheden met een ruime geest, een open blik en een betrokken houding. 
Lopende projecten
eTwinning: UNESCOpains autour du monde (samenwerking 7 landen)
Pen pals (Denemarken, Engeland, Spanje, Duitsland, Finland en Portugal)
Afgelopen projecten
eTwinning: Un regard sur ma vie (Spanje)
eTwinning: La plus belle histoire, on l'écrit ensemble (Italië en Duitsland)
-
EuroSTEAM - STEM 1ste graad (Italië, Spanje, UK, Portugal)
Omschrijving project:
Europees project waarbij, in samenwerking met verschillende partners, lesmateriaal werd uitgewerkt rond STEAM (STEM + Arts).Deelnemende klassen:
Alle STEM-klassen van de eerste graadPartners project:
Thomas More (België), Explora (Italië), Instituto Comprensivo mar dei Caraibi (Spanje), South West College (UK) en Etic (Portugal) -
InGenious - STEM 1ste graad (European Schoolnet)
Omschrijving project:
InGenious had als doel de link tussen wetenschapsonderwijs en een loopbaan in bèta/techniek te versterken. Alle acties waren erop gericht het imago van bèta/technische loopbanen bij jongeren te verbeteren en hen te laten nadenken over het brede scala aan mogelijkheden om te werken in de wetenschappelijke sector. Onze school nam, samen met 40 partners, deel aan dit project.Deelnemende klassen:
Alle STEM-klassen van de eerste graadPartners project:
European Schoolnet, European Roundtable of Industrialists -
Artifex - STEM 1ste graad (Tsjechië, Italië, Zweden, Griekenland)
Omschrijving project:
ARTIFEX is een grootschalig ERASMUS+project dat als doel had een Europees STEM-kader te creëren voor innovatieve out-of-the-classroom leeromgevingen, zoals FabLabs en Makerspaces. Een Fablab of Makerspace is een kleinschalige werkplaats waar je producten kan maken met behulp van moderne technologieën, zoals 3D-printers en lasersnijders.Deelnemende klassen:
Alle STEM-klassen van de eerste graadPartners project:
Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Universiteit Antwerpen, Artevelde Hogeschool, Euroface Consulting, H-Farm, Universiteit Karlstad en Ellinogermaniki Agogi -
Scientix - alle STEM-klassen (European Schoolnet)
Omschrijving project:
Binnen dit project werd een onlineportaal uitgebouwd om Europese projecten op het gebied van bèta/technisch onderwijs te verzamelen en te presenteren. Het Scientix-project droeg bij aan een bredere toepassing van onderzoekend leren en andere innovatieve benaderingen van het natuurwetenschappelijk en wiskunde-onderwijs.Deelnemende klassen:
Alle STEM-klassenPartner project:
European Schoolnet -
BUGS | Building Up Green Skills (Spanje, Portugal, Italië, Hongarije, Tsjechië)
Omschrijving project:
Dit Erasmus+project had als doel bewustwording te creëren rond de klimaatverandering en ook actie te ondernemen.Deelnemende klassen:
Open voor de hele school (campus Klinkstraat en Patersstraat)Partners project:
Spanje, Portugal, Italië, Hongarije, Tsjechië -
Parlangi - 4 Moderne talen (Parlangi)
Omschrijving project:
De leerlingen 4 Moderne talen werden gekoppeld aan leerlingen uit Wallonië. Wekelijks belden zij via het kanaal "Parlangi", elk in de vreemde taal. Via dit kanaal konden ze babbelminuten verdienen. Opdat het gesprek zeker niet stil zou vallen, werden er ook onderwerpen aangeboden.Deelnemende klassen:
4 Moderne talenPartner project:
Parlangi -
Lecture US Elections - 6de jaar doorstroomrichtingen (US)
Omschrijving project:
Lezing over het verloop van de Amerikaanse presidentsverkiezingenDeelnemende klassen:
6DODPartners project:
Elizabeth Kelly, hoogleraar -
Wedstrijd 'lo spazio pubblico inclusivo' - 6 Architecturale vorming (Italië)
Omschrijving project:
De leerlingen ontwierpen samen met Francesca Bozza en Francesco Spagnoli, twee Romeinse architecten, de heraanleg van een centraal plein in Riëti (Italië) en dit in het kader van een openbare wedstrijd. De idee was om via een heraanleg van de publieke ruimte meer cohesie te verkrijgen tussen de verschillende lagen in bevolking.
Het door de leerlingen aangemaakte wedstrijdboekje, een bundeling van uitgewerkte ideeën, leidde mee tot het winnen van de wedstrijd. Een verder uitgewerkte studie werd onder leiding van Francesca uitgevoerd.Deelnemende klassen:
6 Architecturale vormingPartners project:
Francesca Bozza, Francesco Spagnoli & ANNOarchitecten
Infomomenten
Informatiebeurs internationalisering