CLIL: les volgen in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin zaakvakken (zoals geschiedenis en aardrijkskunde) worden onderwezen in een andere taal dan het Nederlands. Zo leer je al doende Engels of Frans.
Studies tonen aan dat deze vorm van lesgeven motiverend werkt en tot betere schoolresultaten leidt.
CLIL-aanbod
Waarom biedt onze school CLIL aan?
CLIL verhoogt de taalvaardigheid van leerlingen. Door een vak in een andere taal te volgen, leren jongeren luisteren, lezen en spreken in de vreemde taal, hun spreekdurf wordt groter en hun woordenschat uitgebreider. Zo slaan we twee vliegen in één klap: jongeren leren een vreemde taal vanuit inhoudelijk boeiende leerstof.
Uit onderzoek blijkt dat de ontwikkelingskansen die CLIL biedt heel motiverend werken, zowel voor het zaakvak als voor de taal. Bovendien zou het leren van talen volgens de CLIL-aanpak tot betere schoolresultaten in het algemeen leiden.
Recent onderzoek toont ook aan dat het snel kunnen omschakelen tussen verschillende talen de hersenen flexibel en alert houdt.
CLIL ≠ taalles
CLIL-lessen zijn niet te verwarren met taallessen. In een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar zij stimuleren de spontane omgang met de vreemde taal. Je leert een taal immers vooral door die actief te gebruiken.