KUNST en CREATIE
4 Beeldende en architecturale kunsten
De richting Beeldende en architecturale kunsten (BAK) biedt je zowel een algemene vorming als een sterk pakket artistiek gerichte vakken. Je maakt kennis met de basis van het architecturaal ontwerpen en met de technieken en materialen uit de beeldende kunsten. In de loop van het derde en het vierde jaar ontdek je gaandeweg of je de meer architecturale dan wel de beeldende weg wil inslaan.
Wil je in deze richting starten, dan heb je een brede artistieke interesse. Technische voorkennis is niet noodzakelijk, maar een passie voor tekenen en kunst is essentieel. Met een volgehouden inzet en motivatie bouw je een eigen artistieke persoonlijkheid uit.
Doelgroep
Leerlingen die interesse hebben in het artistieke of leerlingen die in het tweede jaar ASO, TSO of KSO hebben gevolgd. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 2 | |
Engels | 2 | |
Wiskunde | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Natuurwetenschappen | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Kunstgeschiedenis | 2 | |
Kunstinitiatie | 1 | |
Waarnemingstekenen | 3 | |
Beeldende kunst | 4 | |
Architecturale kunst | 4 | |
Computertekenen | 2 | |
TOTAAL | 34 |
Uitleg vakken
In het vak computertekenen maak je kennis met de beginselen van tekenprogramma’s waaronder Illustrator, Photoshop en Bricscad.
Binnen het vak beeldende kunst onderzoek je de beeldende taal en leer je omgaan met diverse technieken.
Binnen het vak architecturale kunst onderzoek je de architecturale aspecten van de beeldende taal.
Het vak kunstgeschiedenis belicht in hoofdzaak het groeiproces van de ‘beeldende kunsten’ (architectuur, beeldhouwkunst en schilderkunst) vanaf de oudheid tot vandaag. In het derde jaar volg je dit proces tot en met de Byzantijnse kunst, in het vierde jaar tot en met de Renaissance. Je krijgt een theoretische onderbouw en leert de meest representatieve kunstwerken visueel herkennen en situeren.
Kunstinitiatie is naast kunstgeschiedenis een theoretische voedingsbodem voor de praktijkvakken. Deze vakken vormen de basis voor de algemene ontwikkeling op het gebied van kunst en actualiteit. Je gaat als kunst-leerling regelmatig op studiereis om indrukken en inspiratie op te doen. Deze indrukken worden gekaderd binnen kunstinitiatie. Tijdens de lessen gaat aandacht naar persoonlijke ontwikkeling en kritische ingesteldheid.
(Waarnemings)tekenen vormt de basis van alle praktijkvakken. Je maakt kennis met verschillende dragers en technieken om organische en geometrische onderwerpen in een tweedimensionaal vlak te brengen. In de tweede graad komen de meest elementaire vormen, technieken en composities aan bod. Leren kijken, voelen en interpreteren staan centraal. Deze tekentaal vraagt een dagelijkse inspanning en is nodig om eigen ideeën te kunnen visualiseren.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.
Wat nadien in Heilig Graf?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Beeldende kunsten!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van dit artistieke studiegebied.