3-6 Muziek
Studiedomein: Kunst en creatie
Finaliteit: Doorstroom hoger onderwijs (DGD)
Jouw muzikale carrière stArt hier!
Ben jij gepassioneerd door muziek?
Speel je een instrument? Of maak je je eigen muziek?
Wil je vanaf het derde tot het zesde middelbaar jouw algemene opleiding combineren met een artistieke opleiding op hoog niveau?
Dan is de studierichting Muziek iets voor jou!
Onze muziekrichting biedt jou een unieke mix van een artistieke en theoretische opleiding binnen de doorstroomfinaliteit. Dankzij deze brede vorming kan je na je studies nog alle kanten uit.
Naast een degelijke algemene vorming, biedt de richting Muziek je tal van muzikale en kunstzinnige vakken waarin je creëert, musiceert en onderzoekt. Daarbovenop krijg je individuele instrumentlessen, gegeven door gepassioneerde leerkrachten-muzikanten uit het vak. En vanzelfsprekend bieden we lessen in de basisdomeinen als muziektheorie, muziekanalyse, harmonisch inzicht, notenleer en kunstbeschouwing.
Centraal in de muziekopleiding staat het samen musiceren met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en teamspirit.
Om te starten in de richting Muziek verwachten we een basis aan muzikale voorkennis. Daarom doen we vooraf een auditie. Dit klinkt misschien een beetje spannend, maar net zoals jij ons graag leert kennen, weten wij ook graag wat jouw kennis en motivatie te bieden heeft. Verwacht dus een ontspannen gesprek en gerichte individuele proef ter kennismaking.
Evenementen
Jij kiest jouw muzikale richting
In de opleiding Muziek kies je een artistiek pad dat het best bij jou past. Er zijn 3 opties, elk met een eigen sfeer, stijl, focus en techniek :
-
Klassiek-Hedendaags (KH)
-
Jazz- Pop-Rock (JPR)
-
Musical (M)
Klassiek-Hedendaags
Ben je gek op orkestmuziek of droom je van componeren, arrangeren, dirigeren of samenspelen in een ensemble? Luister je met kippenvel naar Bach, Beethoven en Mozart of filmmuziek zoals ‘Black Swan’ of ‘Amadeus’?
Dan is de optie KLASSIEK-HEDENDAAGS helemaal iets voor jou!
Wat krijg je ?
- Algemene muziekleer: notenleer (intonatie, ritmiek, gehoorvorming, zichtlezing), muziektheorie, analyse, harmonie, muziekgeschiedenis. Notatiesoftware en kunstbeschouwing worden geïntegreerd gegeven en komen in verschillende praktijkvakken aan bod.
- Artistiek project: samenspel, creatief musiceren, koor, kamermuziek, orkest/vocaal ensemble
- Artistieke competenties (basis): podiumpresence, presentatie, auditietraining, lichaamsbewustzijn
- Individuele vorming:
- Hoofddiscipline (instrument of zang) - 1 u./week
- Tweede discipline - 0,5 u./week
- Stemvorming - 0,5 u./week
- Vanaf de 3de graad: praktische harmonie - 0,5 u./week
- Mogelijk extra discipline (bij piano of zang)
- Vanaf de 3de graad kan je ook kiezen voor Compositie of Directie (koor/orkest) als hoofddiscipline.
Jazz-Pop-Rock
Ben jij een echte performer? Speel je het liefst op gehoor, improviseer je met gemak of schrijf je je eigen songs? Voel jij je thuis bij artiesten als Ed Sheeran, Trixie Whitley of Stevie Wonder? Of word je overdonderd door de teksten van Bart Peeters en Jacques Brel? Ben je helemaal gek op alle technische snufjes die bij muziek komen kijken?
Dan zit je helemaal goed in de optie JAZZ-POP-ROCK!
Wat krijg je?
- Algemene muziekleer: notenleer (intonatie, ritmiek, gehoorvorming, zichtlezing), muziektheorie, analyse, harmonie, muziekgeschiedenis. Notatiesoftware en kunstbeschouwing worden geïntegreerd gegeven en komen in verschillende praktijkvakken aan bod.
- Artistiek project: samenspel, creatief musiceren, koor, combo, ensemble
- Artistieke competenties (basis): podiumpresence, presentatie, auditietraining, lichaamsbewustzijn
- Individuele vorming:
- Hoofddiscipline (instrument of zang ) - 1 u./week
- Tweede discipline - 0,5 u./week
- Stemvorming - 0,5u./week
- Vanaf de 3de graad: praktische harmonie - 0,5 u./week
- Mogelijk extra discipline (bij piano of zang)
- Extra keuzemogelijkheden in de 3de graad: Muziekproductie of Songwriting
Musical & Muziektheater
Droom jij van het podium? Hou je ervan om muziek, dans én theater te combineren? Krijg je kippenvel van Wicked, Hamilton of Heathers? Of zag je één van onze voorstellingen Company, Legally Blonde of The Hello Girls en kriebelt het om mee te doen?
Dan hoor je helemaal thuis bij de optie MUSICAL.
- Algemene muziekleer: notenleer (intonatie, ritmiek, gehoorvorming, zichtlezing), muziektheorie, analyse, muziekgeschiedenis. Notatiesoftware en kunstbeschouwing worden geïntegreerd gegeven en komen in verschillende praktijkvakken aan bod.
- Artistiek project: samenspel, creatief musiceren, koor, vocaal ensemble
- Musical-Muziektheater ensemble (dans, vocaal ensemble, spel, tekstanalyse): 3 u./week
- Individuele vorming :
- Zang - 1 u./week (musicaltechniek)
- Piano/begeleidingspraktijk - 0,5 u./week
Podiumervaring en toonmomenten
In onze opleiding draait het niet alleen om studeren, maar ook om doen en optreden. We geven je veel kansen om te schitteren op het podium. Enkele voorbeelden:
- Cultuurcafés
- Singers Night
- Klub Klassiek
- Klub Jazz-Pop-Rock
- Musical
- Eindvoorstelling 6de jaar
- Jaarlijkse grote productie (de Warande)
- Muziekreis
- Repetitiedriedaagse
- Optredens met externe partners
- …
Lessentabel
3 KH | 3 M | 3 JPR | 4 KH | 4 M | 4 JPR | 5 KH | 5 M | 5 JPR | 6 KH | 6 M | 6 JPR | |
- Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
- Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
- Wiskunde | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
- Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Geschiedenis (3-4: CLIL Eng.) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Analyse | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 |
- Harmonie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
- Muziektheorie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 |
- Algemene muziektheorie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 |
- Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
- Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
- Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
- Frans | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
- Algemene muziekleer | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
- Muziekgeschiedenis | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- 1ste instrument | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- 2de instrument | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
- Stemvorming/vocaal ensemble | 0,5 | 0 | 0,5 | 0,5 | 0 | 0,5 | 0,5 | 0 | 0,5 | 0,5 | 0 | 0,5 |
- Praktische harmonie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
- Musical-Muziektheater ensemble | 0 | 2,5 | 0 | 0 | 2,5 | 0 | 0 | 3,5 | 0 | 0 | 3,5 | 0 |
- Samenspel | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
- Creatief musiceren | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Koorzang | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Groepsmusiceren | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Artistieke competenties | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
TOTAAL | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
FAQ
-
Ik weet niet of ik 'Klassiek & Hedendaags' of 'Jazz Pop Rock' moet kiezen.
Bekijk bovenaan deze pagina zeker de twee opties: Klassiek & Hedendaags of Jazz Pop Rock.
We gaan samen met jou op zoek! Ontdek samen met ons docententeam tijdens je auditie welke richting je het beste ligt.
-
Is instromen in een later jaar ook mogelijk?
Niets is onmogelijk! Instromen kan vanaf het 3de tem het 5de jaar. Let er wel op dat je verschillende vakken moet bijwerken.
Neem contact op en ons docententeam kijkt samen met jou wat je mogelijkheden zijn. -
Ik denk dat ik niet genoeg voorbereid ben om deel te nemen aan de auditie.
Schrijf je toch maar in en laat je adviseren door ons team. Wat zou het jammer zijn wanneer je niet deelnam aan onze auditie en je toch voldoet aan onze voorwaarden... Ook de auditie zelf geeft je al meteen een zicht op wat sommige richtingsvakken inhouden (instrument, AML,...).
-
Vanaf wanneer kan je inschrijven voor de audities?
Altijd! Op de aanmelding vermeld je duidelijk voor welk jaar je wil inschrijven. Je zal deelnemen aan de eerstvolgende auditieronde.
-
Wanneer weet je of je wordt toegelaten voor de richting Muziek?
Meteen na afloop van de auditie krijg je te horen of je een gunstig of ongunstig advies krijgt. Bij een ongunstig advies wordt in een persoonlijk gesprek verduidelijkt waarop deze beslissing gesteund is.
-
Kan ik vooraf al eens komen proeven van de lessen om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken?
We voorzien de mogelijkheid om deel te nemen aan proeflessen instrument tijdens de openschooldag.
-
Is instromen in een later jaar ook mogelijk?
Niets is onmogelijk! Instromen kan vanaf het 3de t.e.m. het 5de jaar. Let er wel op dat je verschillende vakken moet bijwerken. Neem contact op en ons docententeam bekijkt samen met jou wat je mogelijkheden zijn.
-
Ik weet niet of ik in de richting Muziek 'Klassiek & Hedendaags' of 'Jazz Pop Rock' moet kiezen.
Ga zeker eens kijken op de pagina Klassiek & Hedendaags en de pagina Jazz Pop Rock. We gaan samen met jou op zoek! Ontdek samen met ons docententeam tijdens je auditie welke richting je het beste ligt.
-
Wat als ik niet geslaagd ben voor de auditie?
Als uit de auditie blijkt dat je voldoende talent hebt, maar onvoldoende kennis om mee te kunnen vanaf een bepaald leerjaar, bespreekt de jury met jou en je ouders enkele mogelijkheden. Soms stelt de jury voor om een leerjaar over te doen, waarvoor je reeds een A-attest behaalde. Zo kan je de richtingsvakken ophalen die je in je vorige opleiding hebt moeten missen. In het ergste geval is je auditie onvoldoende om te kunnen starten in Muziek. De jury maakt deze beslissing altijd in het belang van de leerling. Als de specifieke richtingsvakken werkelijk te moeilijk blijken, zal je baat hebben bij een richting die beter bij je past, waarin je jezelf kan ontplooien en kan ontdekken waar je echt goed in bent. Met het oog op verdere professionele studies die daarbij aansluiten.
-
Hoe gaan jullie om met leerstoornissen?
Naast de standaard zorgaanpak die voor alle leerlingen telt, wordt er voor leerlingen met een specifieke leerzorg (dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme, ex-OKAN, hoogbegaafdheid,…) een zorgengagement opgemaakt. Het opstellen van dit stappenplan om je de nodige ondersteuning te bieden, gebeurt in overleg met de leerling, ouders en klassenraad.
-
Mag ik nog naar de academie gaan?
Natuurlijk mag dat! Het is jouw vrije tijd, die vul je in zoals jij dat wil!
-
Vallen er soms lessen of activiteiten na schooltijd?
We streven ernaar om alle lessen, inclusief individuele lessen binnen het dagrooster (8.30u - 16.30u) te roosteren. In de richting Muziek worden ook instrumentlessen gegeven op woensdagnamiddag.
Uiteraard brengen onze leerlingen ook eigen publieke voorstellingen en concerten. Het spreekt voor zich dat deze ‘s avonds of tijdens het weekend doorgaan. Alle evenementen worden tijdig op de website of Facebookpagina’s gepubliceerd.
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je hebt een uitgesproken interesse in de wereld van klank, kunst en cultuur waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken. Daarnaast beschik je over voldoende aanleg en discipline om straks een publiek te bekoren met persoonlijke, expressieve en pakkende presentaties.
Finaliteit
De meest logische studierichting in de derde graad is 'Muziek'. Deze studierichting bereidt je voor op het hoger onderwijs, in het bijzonder voor artistieke opleidingen. Door de brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog ruime keuze aan professionele bacheloropleidingen buiten dit domein. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.
Auditie Muziek
Muzikale voorkennis (vb. muziekacademie) is noodzakelijk om deze opleiding te starten. In een auditie peilen we samen naar je niveau, waaruit zal blijken of je de opleiding kan starten. Je bent gedreven om creatief aan de slag te gaan en je muzikaal denken stevig te ontwikkelen. Je bent gemotiveerd om individueel, maar zeker ook in groep te musiceren en deel te nemen aan concerten en artistieke projecten.
Om vanuit een andere studierichting over te stappen in de studierichting Muziek, doe je een auditie. Tijdens deze auditie testen we je kennis notenleer en dictee, je instrumentale vaardigheden en je stem. Zo kunnen we inschatten of je voldoende vaardigheden hebt om te kunnen slagen in deze richting.
In dit auditieboekje vind je alle info terug die je nodig hebt om je voor te bereiden. Voor de auditie breng je jouw instrument, partituren, muziekpapier, een potlood en gom mee.
Wanneer?
- Woensdag 2 april 2025
- Donderdag 26 juni 2025
- Vrijdag 22 augustus 2025
VERDER STUDEREN
Hogere opleiding podiumkunsten
Verschillende leerlingen Podiumkunsten binnen het Heilig Graf studeren verder in een van de muziek- en theaterhogescholen, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Zij studeren er af in diverse bachelor- en masteropleidingen: instrument/zang klassiek - jazz - pop - folk - musical - muziektheater - woordkunst - acteren - kleinkunst - muziekpedagogie - muziektherapie - compositie.
Enkele voorbeelden: conservatoria Gent, Antwerpen, Brussel, Maastricht …, LUCA School of Arts Leuven, PXL Hasselt, RITCS Brussel, Codarts Rotterdam, Fontys Hogeschool Tilburg …
Hou zeker onze pagina’s van stArt Muziek op Facebook en Instagram in het oog! Hier verschijnen regelmatig opvallende activiteiten van leerlingen, oud-leerlingen en leerkrachten.
Heb je nog vragen? Stel ze gerust; we nemen graag contact met je op.
Kiezen voor een heel andere hogere opleiding
Kiezen voor een heel andere hogere opleiding is even goed mogelijk. Er zijn intussen heel wat oud-leerlingen afgestudeerd aan universiteiten en hogescholen in heel diverse richtingen. Van ICT naar biologie, cultuurmanagement, talen, onderwijs, psychologie, .... : ze waaieren uit naar alle kanten.
Kiezen voor onderwijs
Oud-leerlingen die kiezen voor een vervolgopleiding in het onderwijs (kleuterschool, lagere school) blijken creatieve en enthousiaste juffen en meesters die hun kinderen ook laten genieten van samen muziek maken: in de klas, in een schoolkoor, bij een schoolmusical. Zelf liedjes schrijven, liedjes arrangeren of bewerken: ze legden de basis bij ons in de richting Muziek of Woordkunst-Drama en geven het door aan de volgende generaties.
Welke weg legden oud-leerlingen af?
Bekijk onze webpagina In de Spots om meer te weten te komen over de weg die oud-leerlingen aflegden na hun opleiding aan onze school. Je vindt er ook informatie terug over projecten waar onze docenten mee bezig zijn en andere interessante weetjes.
Een lang verhaal kort. We vroegen het ook gewoon even aan onze oud-leerlingen zelf! In dit filmpje laten we Ex-Muziek aan het woord. Via de knop kan je luisteren naar hun hele verhaal.
Team Muziek
Instrumentvakken:
Accordeon | Elien Huysmans |
Basgitaar | Jasper De Roeck |
Beiaard | Koen Van Assche |
Blokfluit | Barbara Belza |
Compositie KH | Jef Verheyden |
Cello | Marian Minnen |
Contrabas JPR | Jasper De Roeck |
Directie: orkestdirectie - koordirectie | Jef Verheyden |
Diatonische accordeon | Guus Herremans |
Dwarsfluit | Alice Konink |
Gitaar | Jan Van de Perre (KH), Koen Wauters (JPR) |
Harp | An Van den Borre |
Hobo | Griet Jochems |
Hoorn | Lutgarde Claes, Tom Vercruysse |
Klarinet | Tine Steenackers (KH), Lieven Cambré (JPR) |
Koperblazers: trompet, trombone, euphonium, bugel |
Joris Degeest |
Orgel | Karolien Schuurmans |
Piano KH | Anita Verreet, Heleen Janssens |
Piano JPR | Koen Geudens, Ben Broux, Pedro Gordts, Jarno Verheyen |
Muziekproductie | Pedro Gordts |
Saxofoon | Peter Verdonck (KH), Lieven Crambé (JPR) |
Slagwerk KH | Jef Verheyden |
Slagwerk JPR | Jesse Dockx |
Viool | Eva Vermeeren (KH), Oscar Beerten (JPR) |
Zang KH - opera | Nele Geerinckx, Jan Wouters |
Zang JPR | Katrien Coppens, Oljana Weyler |
Zang Musical & Muziektheater | Emelien Raats |
Groepslessen specifieke vorming Muziek:
Algemene muziekleer | Jef Verheyden, Lieve Van Gorp, Jan Wouters, Heleen Janssens, Lieven Cambré |
Algemene muziektheorie | Jef Verheyden, Lieve Van Gorp, Koen Wauters, Steven Hellemans |
Creatief musiceren | Joris Degeest, Koen Wauters, Jasper De Roeck |
Samenspel | Joris Degeest, Koen Wauters, Jasper De Roeck |
Orkest - kamermuziek | Joris Degeest |
Combo - ensemble JPR | Lieven Cambré, Koen Wauters, Jasper De Roeck |
Koor | Nele Geerinckx |
Vocaal ensemble | Nele Geerinckx, Katrien Coppens, Emelien Raats |
Artistieke competenties | Jan Wouters, Emelien Raats |
Muziekgeschiedenis | Joris Degeest |
Dans | Kayleigh Debie |
Musical-Muziektheater ensemble | Emelien Raats, Florejan Verschueren |
Internaat
Is Turnhout voor jou de andere kant van de wereld? Geen nood! Wij beschikken over een meisjes- en jongensinternaat op de campus zelf. Internen kunnen na schooltijd over een muziekstudio beschikken om te studeren voor hun instrument en andere muziekvakken.
Misschien ook interessant voor jou?
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Podiumkunsten!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van onze opleiding Muziek.