Overslaan en naar de inhoud gaan

3-6 Woordkunst-drama

Studiedomein: Kunst en creatie
Finaliteit: Doorstroom hoger onderwijs (DGD)

Als kind deden we het allemaal. Spelen. Toneelspelen. Dan was ik de mama en dan was jij de papa. Een pop werd het kind. Hoopjes herfstbladeren, dat waren de muren van het huis. Of we verloren ons in boeken. Of we voerden shows op voor al wie het wilde zien. Of moest zien van ons. 

Theater maakt van je droom een daad.
Theater brengt je fantasie tot leven.
Theater maakt het onzichtbare zichtbaar.

Woordkunst-drama is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze  biedt naast een veelzijdige algemene vorming een intensieve kennismaking met podiumkunsten in al haar facetten. In de praktijkvakken leer je je grenzen te verleggen en word je uitgedaagd om je blik te verruimen. Je leert samenwerken in groep zonder jezelf te verliezen.  

Wil je theater maken en spelen, dan gaat het ook over het vinden van jouw eigen stem, jouw eigenzinnigheid, jouw kijk op de dingen om ons heen.  Daarvoor maak je kennis met allerlei genres van theater en theatergerelateerde disciplines, met beeldende kunstenaars, muzikanten, theatermakers, choreografen, schrijvers, films ... kortom, met allerlei bronnen van inspiratie bij de ontwikkeling van je creativiteit. 

Niet te missen!

Toekomstige evenementen

  • Turnhout by Night | 18 januari (17-22 u.)
  • Voorstelling 5 WKD |  campus Patersstraat, feestzaal |  11-12 maart (19 u.)
  • Eindvoorstelling 6WKD |  Kuub |  27-28 mei (19 u.)

Doelgroep

Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Als leerling Woordkunst-drama toon je  inzicht in complexe leerinhouden, leg je verbanden tussen leerinhouden en kan je logisch redeneren.  Je hebt een sterk taalgevoel en bent gedreven om vanuit een verbondenheid met jezelf drama te beleven en over te brengen op een publiek.  Je analyseert en interpreteert een brede waaier aan literaire teksten en tekstmateriaal in verschillende talen. Je verdiept je in de podiumkunsten, woordkunst-drama en literatuur, in kunstuitingen en -stromingen uit verleden en heden.

Finaliteit

De meest logische studierichting in de derde graad is 'Woordkunst-Drama'. Deze studierichting bereidt je voor op het hoger onderwijs, in het bijzonder voor artistieke opleidingen. Door de brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog ruime keuze aan professionele bacheloropleidingen buiten dit domein. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.

Lees meer

Lessentabel

3de jaar 4de jaar 5de jaar 6de jaar
Godsdienst 2 2 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2
Nederlands 5 5 5 5
Engels 2 2 2,5 2,5
Frans 3 3 2,5 2,5
Wiskunde (basis/verdieping) 3 3 2 3
Natuurwetenschappen 2 2 2 1
Aardrijkskunde 1 1 1 1
Geschiedenis 1 1 1 1
Woordkunst-drama
Drama 4 4 4 4
Woordkunst 2 2 2 2
Muziek 2 2 2 2
Beweging/dans 2 2 2 2
Kunst- en cultuurbeschouwing 1 1 - -
Artistiek onderzoek - - 1 1
Tekstanalyse - - 1 1
TOTAAL 32 32 32 32

Wiskunde
Niveaugroepen basis en verdieping : keuze aangeven bij inschrijving.

Drama
Speldurf en -plezier zijn de bodem van waaruit je gaat leren je impulsen en je intuïtie te volgen. We begeleiden je vervolgens door alle fasen van het creatieve proces. Daarnaast brengen we je de basis van speltechniek zo goed mogelijk bij. Soms vertrekken we vanuit een Griekse tragedie, soms vanuit een kinderboek, weer een andere keer kiezen we een thema. Van waaruit we ook starten, we zoeken altijd naar een eigenzinnige vertaling ervan op het podium.  Uiteindelijk begeleiden we je in het maken van je eindvoorstelling waarin je speler-maker-decorontwerper-kostuumdesigner-.... bent.

Je volgt verplicht een aantal voorstellingen per jaar.

Woordkunst
Je stem is je instrument. Dat moet je leren bespelen. Techniek en bewustzijn is hier belangrijk. Daarbij duik je in dit vak op alle mogelijke manieren in het spreken. Van poëzie tot improvisatie, van podcasts maken tot interviews afnemen, van teksten in andere talen tot luisterverhalen.

Naast de basisleerstof van Nederlands komen in Woordkunst-drama nog specifieke leerstofonderdelen aan bod die focussen op taalexpressie, literatuur, tekstanalyse, enz.

Beweging
Ook je lichaam is je instrument. Vanuit allerlei inspiratiebronnen komen we in beweging. Alles wat je doet op een scène betekent iets, elke beweging, hoe klein ook, heeft zeggingskracht. Hier leer je techniek, maar ook improviseren, leer je creëren en dansen.

Kunst- en cultuurbeschouwing
Er bestaat een onuitputtelijke inspiratiebron waarmee wij je graag willen laten kennismaken. Deze bron is kunst. Beeldend kunstenaars, performance art, fotografen, ... zowat ieder kunstwerk kan jou als theatermaker verrijken en inspireren. Hoe meer je om je heen kijkt naar alle rijkdom die is gecreëerd en nog gecreëerd wordt, des te meer krijg je het gevoel deel uit te maken van de grote groep kunstenaars die iets willen vertellen over de mens, over de wereld.
Ook alle andere vakken zorgen ervoor dat je nog meer inzicht krijgt in de wereld om je heen. Een theatermaker of acteur kan niet werken zonder te weten wat er in de wereld gebeurt of gebeurd is, hoe alles werkt. Van de grote verhalen in de geschiedenis, tot hoe de wereld er daadwerkelijk uitziet. Van het bestuderen van de mens tot hoe je problemen oplost. 

Muziek
Op theater is klank een grote medespeler. Zang, een instrument, geluid. Je leert zowel manieren om met je stem te gaan onderzoeken, als zelf een soundscape maken op de computer. We leren je dat alles geluid kan maken, dat een ritme veel bepaalt, dat een toon een hele sfeer met zich kan meebrengen.

 

Laptopproject

Lees meer over het laptopproject op onze school (Digisprong).

Auditie Woordkunst-drama

Auditie

Om te starten in de studierichting Woordkunst-drama, neem je deel aan een verplichte auditie.

De auditie verloopt in de vorm van een actieve les waarin de verschillende onderdelen van de opleiding aan bod komen. De les wordt begeleid door leerkrachten drama, woordkunst, beweging en muziek en richt zich op het werken met tekst, improvisatie, bewegen, …

We kijken niet naar hoe 'goed' je bent, wel of je over de nodige vaardigheden beschikt die je als basis nodig hebt om te kunnen starten in de richting.

Wanneer?

- Woensdag 23 april 2025
- Dinsdag 24 juni 2025
- Vrijdag 22 augustus 2025

Praktisch

  1. Leer de tekst vanbuiten
    • Kandidaten 3e en 4e jaar WKD: je leert de dialoog in hoofdstuk 4 (zie auditieboekje) vanbuiten. Denk na over wat iedere zin betekent en waar de dialoog over gaat. Je leert beide rollen zodat je ze moeiteloos kan spelen.
    • Kandidaten 5e jaar WKD: je kiest één monoloog uit hoofdstuk 5 (zie auditieboekje). Leer de tekst vanbuiten en maak een mini-voorstelling van deze monoloog.
  2. Schrijf een motivatiebrief waarin je duidelijk maakt waarom je zo graag Woordkunst-Drama zou willen volgen. Deze brief mail je ten laatste de dag voor de auditie naar Natascha Vanhulsel, coördinator Podiumkunsten (natascha.vanhulsel@heilig-graf.be).

In dit auditieboekje vind je alle info terug.

Breng comfortabele kledij en een flesje water mee op de dag zelf.

Verder studeren

Hogere opleiding podiumkunsten?

Verschillende leerlingen van de opleiding Podiumkunsten binnen het Heilig Graf, studeren verder in één van de muziek -en theaterhogescholen, zowel in Vlaanderen als in Nederland en studeren er af in diverse bachelor- en masteropleidingen: musical - muziektheater - woordkunst - acteren - kleinkunst,… Je vindt ze terug op allerlei podia, in een gezelschap, ... Hou zeker onze facebookpagina Woordkunst-Drama in het oog! Hier verschijnen regelmatig enkele opvallende activiteiten van leerlingen, oud-leerlingen en leerkrachten.

Kiezen voor een heel andere hogere opleiding

Kiezen voor een heel andere hogere opleiding is even goed mogelijk. Er zijn intussen heel wat oud-leerlingen afgestudeerd aan universiteiten en hogescholen in heel diverse richtingen. Van ICT naar biologie, cultuurmanagement, talen, onderwijs, psychologie, .... : ze waaien uit naar alle kanten.

Kiezen voor onderwijs

Oud-leerlingen die kiezen voor een vervolgopleiding in het onderwijs (kleuterschool, lagere school) blijken creatieve en enthousiaste juffen en meesters die hun leerlingen ook laten genieten van samen maken. Ze legden de basis bij ons in de richting Woordkunst-drama en geven het door aan de volgende generaties.

FAQ

  • Help! Turnhout is voor mij de andere kant van de wereld!

    Geen nood! Wij beschikken over een meisjes- en jongensinternaat op de campus zelf. Internen kunnen na schooltijd over een muziekstudio beschikken om te studeren voor hun instrument en andere muziekvakken. 

  • Ik denk dat ik niet genoeg voorbereid ben om deel te nemen aan de auditie.

    Schrijf je toch maar in en laat je adviseren door ons team. Wat zou het jammer zijn wanneer je niet deelnam aan onze auditie en je toch voldoet aan onze voorwaarden...  Ook de auditie zelf geeft je al meteen een zicht op wat sommige richtingsvakken inhouden. (spel, dans- en bewegingsleer, taalexpressie,...).   

  • Vanaf wanneer kan je inschrijven voor de audities?

    Altijd! Op de aanmelding vermeld je duidelijk voor welk jaar je wil inschrijven. Je zal deelnemen aan de eerstvolgende auditieronde. 

  • Wanneer weet je of je wordt toegelaten voor de richting Woordkunst-drama?

    Meteen na afloop van de auditie krijg je te horen of je een gunstig of ongunstig advies krijgt. Bij een ongunstig advies wordt in een persoonlijk gesprek verduidelijkt waarop deze beslissing gesteund is. 

  • Kan ik vooraf al eens komen proeven van de lessen om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken?

    We voorzien de mogelijkheid om deel te nemen aan workshops WKD tijdens de openschooldag.   

  • Is instromen in een later jaar ook mogelijk?

    Niets is onmogelijk! Instromen kan vanaf het 3de t.e.m. het 5de jaar. Let er wel op dat je verschillende vakken moet bijwerken. Neem contact op en ons docententeam bekijkt samen met jou wat je mogelijkheden zijn. 

  • Wat als ik niet geslaagd ben voor de auditie?

    Als uit de auditie blijkt dat je voldoende talent hebt, maar onvoldoende kennis om mee te kunnen vanaf een bepaald leerjaar, bespreekt de jury met jou en je ouders enkele mogelijkheden. Soms stelt de jury voor om een leerjaar over te doen, waarvoor je reeds een A-attest behaalde. Zo kan je de richtingsvakken ophalen die je in je vorige opleiding hebt moeten missen. In het ergste geval is je auditie onvoldoende om te kunnen starten in Woordkunst-drama. De jury maakt deze beslissing altijd in het belang van de leerling. Als de specifieke richtingsvakken werkelijk te moeilijk blijken, zal je baat hebben bij een richting die beter bij je past, waarin je jezelf kan ontplooien en kan ontdekken waar je echt goed in bent. Met het oog op verdere professionele studies die daarbij aansluiten.

  • Hoe gaan jullie om met leerstoornissen?

    Naast de standaard zorgaanpak die voor alle leerlingen telt, wordt er voor leerlingen met een specifieke leerzorg (dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme, ex-OKAN, hoogbegaafdheid,…) een zorgengagement opgemaakt. Het opstellen van dit stappenplan om je de nodige ondersteuning te bieden, gebeurt in overleg met de leerling, ouders en klassenraad. 

  • Mag ik nog naar de academie gaan?

    Natuurlijk mag dat! Het is jouw vrije tijd, die vul je in zoals jij dat wil! 

  • Vallen er soms lessen of activiteiten na schooltijd?

    We streven ernaar om alle lessen, inclusief individuele lessen binnen het dagrooster (8.30u - 16.30u) te roosteren. Op regelmatige tijdstippen woon je (verplichte) voorstellingen bij buiten de schooluren. Een overzicht hiervan wordt in september aan alle leerlingen en ouders bezorgd. 

    Uiteraard brengen onze leerlingen ook eigen publieke voorstellingen en concerten. Het spreekt voor zich dat deze ‘s avonds of tijdens het weekend doorgaan. Alle evenementen worden tijdig op de website of Facebookpagina’s gepubliceerd. 

  • Is het een probleem dat ik nog geen noten kan lezen als ik wil inschrijven in Woordkunst-Drama?

    Nee, helemaal niet. In het 3e en 4e jaar WKD wordt tijdens de les Algemene Muziekleer gedifferentieerd zodat leerlingen zonder muzikale voorkennis ook de muziektaal kunnen aanleren. Leerlingen die reeds een muzikale achtergrond hebben, bouwen hun kennis en vaardigheden verder uit. 

Misschien ook interessant voor jou?

Les in een vreemde taal

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels. 

Onze belevenissen op sociale media

Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Podiumkunsten!

Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van onze opleiding Muziek.

Contact

Patersstraat 28, 2300 Turnhout