3-4 Humane wetenschappen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom hoger onderwijs (DOD)
In de richting Humane wetenschappen verdiep je je in het denken en doen van de mens. Je volgt een uitgebreid pakket sociologie en psychologie, filosofie en kunstbeschouwing. Zo verwerf je inzichten in het gedrag van mensen, oefen je filosofische vaardigheden en leer je de beeldende taal van de kunstenaar doorgronden.
Verder krijg je in deze richting een stevig pakket wiskunde en wetenschappen en volg je een verdiepte cursus Frans, Engels en geschiedenis. Je toont belangstelling voor talen en je bent bereid grotere pakketten leerstof te verwerken. Zoals in de andere doorstroomrichtingen maak je als leerling Humane wetenschappen ook kennis met onderzoeksmethodes en rapporteringsvaardigheden. Op deze manier bereid je je voor op een ruime waaier aan vervolgrichtingen in het hoger onderwijs.
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd, bij voorkeur met verdiepingsdoelen, en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs, zowel academisch als professioneel. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in mens en samenleving waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken; filosofie, psychologie, sociologie en kunstbeschouwing.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is 'Humane wetenschappen'. Deze opleiding bereidt je voor op het hoger (academisch) onderwijs. Door een brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden, ook al liggen richtingen in het domein humane wetenschappen het meest voor de hand.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 |
Engels | 3 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Artistieke vorming (CLIL Frans) | 1 | - |
Wereldwijs | 1 | 2 |
Kunstbeschouwing | 0 | 1 |
Filosofie | 2 | 2 |
Sociologie & psychologie | 3 | 3 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Wereldwijs
Het vak 'Wereldwijs' is uniek. Tijdens dit vak maak je kennis met grote uitdagingen van de hedendaagse wereld. De inhouden zijn gebonden aan de actualiteit en zullen per trimester veranderen, bv. impact van een pandemie, vergroening van onze economie, klimaatopwarming, hyperdiversiteit, energievoorziening, …
De inhoud wisselt, maar de manier van werken zal steeds dezelfde zijn: je oriënteert je op het thema en selecteert een persoonlijke invalshoek (cultureel, economisch, artistiek, wetenschappelijk, historisch,…), je past onderzoeksmethodes toe en je rapporteert bevindingen aan je medeleerlingen en je leerkrachten. Kortom, je bouwt echt aan een voorsprong op morgen!
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.