3-4 Latijn
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom hoger onderwijs (DOD)
In de richting Latijn bestudeer je de taal en de wereld van de oudheid om onze eigen wereld vandaag beter te begrijpen. Je maakt kennis met schrijvers, historische feiten en manieren van denken die onze maatschappij mee vorm gegeven hebben en je leert op een dieper niveau over taal en cultuur denken.
Naast deze brede historische, culturele en linguïstische vorming krijg je ook een uitgebreid verdiepend pakket wiskunde en verdiepte leerstof voor talen, geschiedenis, chemie en fysica. Zoals in de andere doorstroomrichtingen maak je als leerling Latijn ook kennis met onderzoeksmethodes en rapporteringsvaardigheden. Je bent dus van alle markten thuis en je beschouwt een hoger werktempo als een welgekomen uitdaging.
Om tegemoet te komen aan de brede interesse van leerlingen Latijn bieden we in de 2de graad ook enkele verbredings- en verdiepingspakketten aan: zo volg je in het 3de jaar het vak filosofie en kan je ook al kiezen voor een eerder talige optie (met Duits vanaf het 3de jaar) of een wiskundige optie (uitbreiding uren wiskunde en wetenschappen).
Doelgroep
Je hebt in het 2de jaar de basisoptie Latijn gevolgd en wil je voorbereiden op hoger onderwijs, zowel academisch als professioneel. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in de klassieke cultuur waardoor je extra gemotiveerd bent voor het specifieke richtingsvak Latijn.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleidingen in de derde graad zijn 'Latijn-moderne talen' en 'Latijn-wiskunde'. Deze opleidingen bereiden je voor op het hoger (academisch) onderwijs. Door een brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden in diverse domeinen.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde* | 4/5 | 4/5 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Artistieke vorming (CLIL Frans) | 1 | - |
Wereldwijs | 1 | 2 |
Duits* | 1/0 | 2/0 |
Latijn | 5 | 5 |
Filosofie | 1 | - |
Uitbreiding wetenschappen* | - | 0/1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
* Leerlingen die zich voorbereiden op Latijn-Moderne talen kiezen het pakket 4u wiskunde + Duits. Leerlingen die zich voorbereiden op Latijn-wiskunde kiezen het pakket 5u wiskunde + uitbreiding wetenschappen.
Het vak 'Wereldwijs' is uniek. Tijdens dit vak maak je kennis met grote uitdagingen van de hedendaagse wereld. De inhouden zijn gebonden aan de actualiteit en zullen per trimester veranderen, bv. impact van een pandemie, vergroening van onze economie, klimaatopwarming, hyperdiversiteit, energievoorziening, …
De inhoud wisselt, maar de manier van werken zal steeds dezelfde zijn: je oriënteert je op het thema en selecteert een persoonlijke invalshoek (cultureel, economisch, artistiek, wetenschappelijk, historisch,…), je past onderzoeksmethodes toe en je rapporteert bevindingen aan je medeleerlingen en je leerkrachten. Kortom, je bouwt echt aan een voorsprong op morgen!
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.