5-6 Humane wetenschappen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom Hoger onderwijs (DOD)
In Humane wetenschappen staan de vakken uitgebreide filosofie, kunstbeschouwing en sociale en gedragswetenschappen centraal. Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons, wat goed en kwaad is. Hierbij bestudeer je ook de antwoorden van grote filosofen op deze ethische, metafysische, antropologische en wetenschapsfilosofische vragen. Je leert ook kijken en luisteren naar kunst: de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseer je vanuit een kunsthistorisch kader. In het vak sociale en gedragswetenschappen ontwikkel je een wetenschappelijk
begrippenkader voor deze disciplines. Je leert bovendien verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht en politiek, communicatie en de mens en zijn gedrag. Hierbij verdiep je je ook in verschillende wetenschappelijke theorieën rond deze thema’s.
In de derde graad Humane wetenschappen heb je ook een basispakket wiskunde dat in het laatste jaar uitgebreid wordt met twee lesuren statistiek per week. Geschiedenis en alle taalvakken zijn eveneens cruciale vakken in deze opleiding.
Bovendien hebben we in onze school gekozen om in deze richting de vakken Engels en Natuurwetenschappen te versterken en je een specifiek vak “Academische competenties” aan te bieden (onderzoeks- en rapporteringsvaardigheden, meertalige academische taalbeheersing,…).
Ten slotte krijg je in deze richting de kans om twee uur per week vrije ruimte zelf in te vullen: via een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kan jij je eigen interesses verruimen en verdiepen.
Zo krijg je een ideale voorbereiding op tal van academische en professionele bacheloropleidingen.
Doelgroep
Leerlingen die in het vierde jaar Humane wetenschappen volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger (academisch) onderwijs. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.
Lessentabel
5de jaar | 6de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 3 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Wiskunde (incl. statistiek) | 3 | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Uitgebreide filosofie | 2 | 2 |
Sociale en gedragswetenschappen | 5 | 5 |
Vrije ruimte (keuzevak)* | 2 | 2 |
Academische competenties** | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
Uitleg vakken
(*) In de vrije ruimte neem je een deel van je curriculum zelf in handen. Je krijgt de mogelijkheid om twee uur per week zelf in te vullen: via een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kan je je eigen interesses verruimen en verdiepen. Deze keuzevakken kunnen jaarlijks wisselen, maar de keuze is uitgebreid: kennismaken met een extra taal, digitale of technische vaardigheden bijspijkeren, je creatief-artistiek of sportief uitleven, je historisch of filosofisch inzicht verruimen of even op jezelf terugplooien met mindfulness. Als je meer gedetailleerde info wil, raadpleeg dan dit document.
(**) Om onze leerlingen grondig voor te bereiden op hoger onderwijs zetten we in op academische taalvaardigheid en onderzoekscompetenties. Deze doelstellingen integreren we in de taalvakken en richtingsspecifieke vakken.