3-4 Economische wetenschappen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom hoger onderwijs (DOD)
In de richting Economie bestudeer je verschillende aspecten van de maatschappelijk-economische wereld. Vanuit concrete voorbeelden verwerf je inzicht in wat bedrijven succesvol maakt, hoe gezinnen consumeren en sparen, wat begrippen als “beurs”, “de markt”, “koopkracht” juist betekenen. Om de theorie te kunnen toetsen aan de praktijk, kom je via studiereizen en voordrachten in contact met bedrijven. Zo leer je onder meer hoe bedrijven duurzaam ondernemen en welk personeelsbeleid ze voeren.
Bovendien krijg je in deze richting een uitgebreid pakket wiskunde en volg je een verdiepte cursus Nederlands, Frans, Engels en geschiedenis. Je hebt dus een brede belangstelling en je bent bereid grotere pakketten leerstof te verwerken. Zoals in de andere doorstroomrichtingen maak je als leerling Economische wetenschappen ook kennis met onderzoeksmethodes en rapporteringsvaardigheden. Op deze manier bereid je je voor op een ruime waaier aan vervolgrichtingen in de 3e graad en het hoger onderwijs.
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd, bij voorkeur met verdiepingsdoelen, en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs, zowel academisch als professioneel. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in wiskunde en economie waardoor je extra gemotiveerd bent voor deze specifieke richtingsvakken.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is 'Economie-wiskunde'. Deze opleiding bereidt je voor op het hoger (academisch) onderwijs. Door een brede algemene vorming heb je na het zesde jaar nog een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden, al liggen richtingen in het domein economie het meest voor de hand.
Een andere mogelijkheid in de derde graad is de richting 'Bedrijfswetenschappen' (DGD).
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 3 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Artistieke vorming (CLIL Frans) | 1 | - |
Wereldwijs | 1 | 2 |
Economie | 4 | 4 |
Digi-project | - | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
Het vak 'Wereldwijs' is uniek. Tijdens dit vak maak je kennis met grote uitdagingen van de hedendaagse wereld. De inhouden zijn gebonden aan de actualiteit en zullen per trimester veranderen, bv. impact van een pandemie, vergroening van onze economie, klimaatopwarming, hyperdiversiteit, energievoorziening, …
De inhoud wisselt, maar de manier van werken zal steeds dezelfde zijn: je oriënteert je op het thema en selecteert een persoonlijke invalshoek (cultureel, economisch, artistiek, wetenschappelijk, historisch,…), je past onderzoeksmethodes toe en je rapporteert bevindingen aan je medeleerlingen en je leerkrachten. Kortom, je bouwt echt aan een voorsprong op morgen!
Tijdens het Digi-project krijg je een introductie in economisch programmeren.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.