3-4 Moderne talen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom hoger onderwijs (DOD)
In de richting Moderne talen verdiep je je volop in alles wat met taal en communicatie te maken heeft. Je krijgt een uitgebreide en verdiepende cursus voor Nederlands, Engels en Frans. Op onze school volg je ook al Duits vanaf het derde jaar. In het vak communicatiewetenschappen bestudeer je de manier waarop (sociale) media werken en hoe ze onze kijk op de wereld vorm geven. Om de kruisbestuiving tussen de talen te versterken heb je ook het vak “TExI” (TaalEXpressie geIntegreerd), waarin de taalvakken samenwerken om meertalige onderwerpen diepgaander te behandelen. Kortom, je leest, praat en schrijft graag in verschillende talen, je hebt interesse in literatuur en cultuur en je beseft dat meertaligheid een enorme troef is in onze veelzijdige wereld.
Daarnaast krijg je in deze richting ook een verdiepte basisvorming voor wiskunde, fysica, chemie en geschiedenis. Zoals in de andere doorstroomrichtingen maak je als leerling Moderne talen ook kennis met onderzoeksmethodes en rapporteringsvaardigheden. Op deze manier bereid je je voor op een ruime waaier aan vervolgrichtingen in de 3e graad en het hoger onderwijs.
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd, bij voorkeur met verdiepingsdoelen, en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs, zowel academisch als professioneel. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in talen waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is 'Moderne talen' (DOD). Deze opleiding bereidt je voor op het hoger (academisch) onderwijs. Ook 'Taal en communicatie' (D/A) is een optie.
Door een brede algemene vorming heb je na het 6de jaar een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden, ook al liggen richtingen in het domein taal en communicatie (zeker voor de richting 'Taal en communicatie') eerder voor de hand.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands* | 4 | 4 |
Frans* | 4 | 4 |
Engels* | 3 | 2 |
Duits | 1 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Artistieke vorming (CLIL Frans) | 1 | - |
Wereldwijs | 1 | 2 |
TExI* (Nederlands-Frans-Engels) | 3 | 3 |
Communicatiewetenschappen & Taaltechnologie | 1 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
Het vak 'Wereldwijs' is uniek. Tijdens dit vak maak je kennis met grote uitdagingen van de hedendaagse wereld. De inhouden zijn gebonden aan de actualiteit en zullen per trimester veranderen, bv. impact van een pandemie, vergroening van onze economie, klimaatopwarming, hyperdiversiteit, energievoorziening, …
De inhoud wisselt, maar de manier van werken zal steeds dezelfde zijn: je oriënteert je op het thema en selecteert een persoonlijke invalshoek (cultureel, economisch, artistiek, wetenschappelijk, historisch,…), je past onderzoeksmethodes toe en je rapporteert bevindingen aan je medeleerlingen en je leerkrachten. Kortom, je bouwt echt aan een voorsprong op morgen!
In het vak *TExI werken de leerlingen wekelijks aan een geïntegreerd creatief project in de verschillende talen (Frans, Nederlands en Engels). De nadruk ligt op het actief creëren van bv. een theatervoorstelling, een podcast, een poster enz. Tijdens dit projectmoment worden ook verschillende literaire genres uitgediept. We kiezen hier voor een breed aanbod: poëzie, graphic novels, muziekteksten, sprookjes... Het eindproduct is vaak een mondelinge of schriftelijke presentatie en kan allerlei vormen aannemen.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.