2 Latijn
A-stroom
Je bouwt verder op de manier van werken van het eerste jaar. Je eigen leerproces in handen nemen is hierbij heel belangrijk. Samen breiden we woordenschat en taalstructuren uit. Je krijgt methodes en structuren aangereikt om vlot Latijnse teksten te lezen en te interpreteren. Inzicht krijgen in je studeermethode en hierbij je sterke en zwakke punten in kaart brengen, zijn waardevolle lessen. Kritisch kijken naar de moderne wereld door middel van een beter begrip van de oudheid staat voorop.
Aan de hand van een brede waaier aan leuke teksten, komen allerlei culturele thema’s aan bod.
Wat dacht je van het verslag van een hinderlaag? Wil je op de eerste rij zitten bij het ontstaan van de Trojaanse oorlog? Een ontmoeting met een keizer? Een kijkje in een Etruskische grafheuvel of liever een wandeling op het Forum Romanum?
Uiteraard plannen we ook in het tweede jaar Latijn leuke extraatjes. We gaan op excursie, we zullen zelf orakelen en bereiden Romeinse gehaktballetjes en kruidenkaas. Breng een rugzak mee, groot genoeg om al deze ervaringen in te stoppen.
Deze basisoptie kan je enkel kiezen op niveau verdieping.
Wat is verdieping?
In 2A verdieping krijg je naast de basisleerstof voor alle vakken ook verdiepings- en uitbreidingsleerstof. In de evaluaties komen ook moeilijkere oefeningen voor.
Voor wie?
- Je hebt het eerste jaar Latijn (bijna) achter de rug en dat smaakt naar meer!
- Je wil de Latijnse taal en cultuur verder verkennen.
- Je bent ondertussen wel gewend aan het hogere werktempo en aan het dagelijkse studeerwerk. Je beseft dat dit de ideale voorbereiding is op verdere studies.
Wat na het tweede jaar?
Op het einde van het tweede jaar geven de leerkrachten jou een advies. Ze houden daarbij rekening met je aanleg, belangstelling en capaciteiten. De basisoptie in het tweede jaar zet je niet vast naar het derde jaar toe.
Lestabel
2A verdieping | |
---|---|
ALGEMENE VORMING (27 u.) | |
Godsdienst | 2 |
Nederlands | 4 |
Engels | 2 |
Frans | 4 |
Wiskunde | 5 |
Geschiedenis | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Techniek | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Artistieke vorming | 1 |
WeLL | 1 |
Taallab | 1 |
BASISOPTIE | |
Latijn | 5 |
TOTAAL | 32 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.
Wat nadien?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze eerste graad!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van deze leuke campus.