Maatschappij en Welzijn
4 Sociale en technische wetenschappen
Wil je sociaal vaardig worden, heb je aanleg en interesse voor sociale wetenschappen en natuurwetenschappen en wil je op een creatieve manier met en voor mensen werken? Dan voel je je ongetwijfeld thuis in de richting Sociale en technische wetenschappen (STW). Je krijgt een brede vorming op sociaal en wetenschappelijk vlak. De mens en zijn
omgeving zijn de invalshoek. De wetenschappen worden niet zuiver abstract en theoretisch benaderd, maar verwijzen regelmatig naar concrete toepassingen.
Tijdens integrale opdrachten ga je sociaalwetenschappelijke en natuurwetenschappelijke onderwerpen bestuderen, een activiteit voor verschillende doelgroepen organiseren, een mondelinge presentatie geven, een maaltijd voor een groep plannen en bereiden en je eigen studieloopbaan in handen nemen.
Vanuit een algemene vorming verwerf je de kennis en kunde die noodzakelijk zijn bij een latere studie binnen de sociale sector, de gezondheidszorg of het onderwijs.
Doelgroep
Leerlingen die in het tweede jaar Sociale en technische vorming of een ASO-richting volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Wiskunde | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Informatica | 1 | |
Natuurwetenschappen | 4 | |
Sociale wetenschappen | 4 | |
Integrale opdrachten | 7 | |
TOTAAL | 34 |
Uitleg vakken
Natuurwetenschappen bestudeert zowel thema’s uit de biologie, de chemie als de fysica. Onderzoekend ontdekken we de geheimen van de natuurwetenschappen. Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn samenlevingsvormen bij dieren, communicatie in de dierenwereld, chemische reacties, zintuigen, krachten en druk… Naast de theoretische verwerking van de leerstof wordt er wekelijks één lesuur geëxperimenteerd in het labo.
Bij sociale wetenschappen leer je hoe de mens functioneert in de samenleving. Via interactieve werkvormen, theorie, oefeningen en onderzoek verwerf je vaardigheden en inzichten in onder andere leerprocessen, communicatie, rechten en plichten, diversiteit in de samenleving …
Tijdens integrale opdrachten ga je elke week drie van de zeven lesuren werken rond voeding. Je kookt een heerlijk gerecht of je maakt een theoretische opdracht rond voeding. In de andere vier lesuren oefen je vier competenties namelijk analyseren, organiseren, presenteren en reflecteren. Deze vaardigheden worden geoefend door het uitvoeren van projecten die gekoppeld zijn aan expressie, natuurwetenschappen, sociale wetenschappen, Nederlands, informatica ...
Enkele voorbeelden: uitstap naar het asielcentrum, gidsen door Turnhout, een kerstfeest met animatie, hapjes en drankjes organiseren, observeren in een kleuterschool, organiseren van een kunsttentoonstelling en milieubeurs, poppenkast spelen, kindergrime, kleuters animeren in het bos van Bo, bezoeken van voedingsbedrijven, kennismaking met voorzieningen voor mensen met beperkingen …
In beeld
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.