2 Moderne talen en wetenschappen
A-stroom
Je krijgt geen klassieke, traditionele lessen, maar je gaat genieten van taal door zelf creatief met taal en literatuur aan de slag te gaan. Door verschillende talen met elkaar te vergelijken, ga je op zoek naar de verbanden en verschillen.
Je oefent je communicatieve vaardigheden in Engels, Frans en Nederlands. Naast communicatie komt ook het artistiek-literaire aspect van taal (muziek, poëzie, film…) aan bod.
In de lessen wetenschappen staat wetenschappelijk onderzoek centraal. Als leerling ga je zelf op onderzoek. Na een korte uitleg of opfrissing van wat je al kent, ga je aan de slag met een wetenschappelijke methode. Je leert stapsgewijs hoe je een onderzoeksvraag, hypothese, besluit… formuleert. Je zal worden uitgedaagd om een oplossing te vinden voor een bepaald probleem. Je leert outside the box denken. Zo krijg je het onderzoekend leren in je vingers.
Je proeft van specifieke aspecten van wetenschappelijke verschijnselen in verschillende disciplines (biologie, chemie, fysica).
Deze basisoptie kan je enkel kiezen op niveau verdieping.
Wat is verdieping?
In 2A verdieping krijg je naast de basisleerstof voor alle vakken ook verdiepings- en uitbreidingsleerstof. In de evaluaties komen ook moeilijkere oefeningen voor.
Voor wie?
- Je bent geïnteresseerd in verschillende talen, cultuur én wetenschappen.
- Je vindt het belangrijk om goed te kunnen communiceren in een wereld vol diversiteit en meertaligheid.
- Je wil meer inzicht krijgen in verschillende talen en culturen.
- Je wil antwoorden zoeken op vragen als ‘Hoe kan dit?’, ‘Waarom is dat zo?’…
Wat na het tweede jaar?
Op het einde van het tweede jaar geven de leerkrachten jou een advies. Ze houden daarbij rekening met je aanleg, belangstelling en capaciteiten. Het keuzepakket in het tweede jaar zet je niet vast naar het derde jaar toe (uitz. Latijn).
Lestabel
2A verdieping | |
---|---|
ALGEMENE VORMING (27 u.) | |
Godsdienst | 2 |
Nederlands | 4 |
Engels | 2 |
Frans | 4 |
Wiskunde | 5 |
Geschiedenis | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Muziek | 1 |
Beeld | 1 |
Techniek | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
BASISOPTIE | |
Moderne talen en wetenschappen | 5 |
TOTAAL | 32 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.
Wat nadien?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze eerste graad!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van deze leuke campus.