Overslaan en naar de inhoud gaan

Economie en Organisatie

6 Marketing en ondernemen

Ben jij een ondernemer in spe? Heb jij interesse in marketing en de organisatie van bedrijven? Heb je ook interesse in talen? Dan is de richting Marketing en ondernemen iets voor jou!

Je krijgt een ruime bedrijfs-economische vorming. Je leert de basistechnieken van boekhouding, van binnen-en buitenlandse handel en van geïntegreerde ICT-toepassingen. Ook leer je al doende hoe je een (eigen) onderneming kan opstarten, een marktonderzoek moet opzetten en hoe je een investeringsplan en een jaarrekeninganalyse moet uitvoeren.

Daarnaast krijg je ook een ruim pakket aan talen omdat vlot communiceren in het Nederlands, Frans, Engels en Duits belangrijk zijn in onze bedrijven.

Door nauwe contacten met ondernemingen toets je de theorie zoveel mogelijk aan de praktijk o.a. door bedrijfsbezoeken, voordrachten door ondernemers, tal van projecten, … Ook doe je hierdoor praktijkervaring op. Zo zal je, samen met je medeleerlingen, een eigen zaak runnen in de vorm van een mini-onderneming.

In het zesde jaar zal je ook stage lopen in een commerciële of administratieve afdeling van een onderneming.

Doelgroep

Leerlingen die in het vierde jaar Ondernemen en IT (Handel) volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.

Finaliteit

Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.

Lestabel

6de jaar
Godsdienst 2
Nederlands 4
Frans 4
Engels 3
Duits 2
Wiskunde 3
Aardrijkskunde 1
Natuurwetenschappen 1
Geschiedenis 1
Lichamelijke opvoeding 2
Esthetica -
Bedrijfseconomie 9
Stage 2
TOTAAL 34

Uitleg vakken

In het vak bedrijfseconomie maak je kennis met de werking van een handelsonderneming. Je bestudeert enkele commerciële en administratieve verrichtingen en verwerkt die boekhoudkundig. Je leert ook het beleid van een onderneming bepalen. De informaticacomponent (softwarepakketten) is geïntegreerd in de vakken.

Les in een vreemde taal

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels. 

Wat nadien?

De meeste leerlingen maken na het zesde jaar Marketing en ondernemen de keuze voor een professionele bacheloropleiding. Zo kan je onder meer doorstromen naar de opleiding Accountancy-fiscaliteit, Financie- en verzekeringswezen, Logistiek management, Rechtspraktijk, Marketing en Strategisch KMO- en retailmanagement.

Ook andere bacheloropleidingen die in je interessesfeer liggen, zijn mogelijk. Concrete informatie over alle mogelijke vervolgopleidingen vind je op www.onderwijskiezer.be.

Misschien ook interessant voor jou?

Onze belevenissen op sociale media

Onze leerlingen Economie en Organisatie leren niet alleen aan de schoolbanken. Zij verbreden hun blik met tal van binnen- en buitenschoolse activiteiten en projecten.

Ben je graag eens een vlieg bij deze leerlingen? Bezoek dan zeker hun pagina's op Facebook of Instagram.

Contact

Campus Patersstraat, Patersstraat 28, 2300 Turnhout

Opleidingsverantwoordelijke: Rianne Aerts