3-4 Bedrijfswetenschappen
Studiedomein: Economie en organisatie
Finaliteit: Doorstroom hoger onderwijs (DGD)
In de richting Bedrijfswetenschappen zet je jouw inzichtelijke en abstracte redeneervaardigheden volop in tijdens de verschillende vakken. Binnen het vak economie krijg je inzicht in begrippen als het keuzegedrag van producent en consument, boekhouden, de marktwerking en internationale handel. Je krijgt een verdiepte basisvorming voor wiskunde waarbij probleemoplossend denken essentieel is. De talen Frans en Engels krijgen een belangrijke plaats binnen je vakkenpakket. De taaleigen vaardigheden zal je op een hoog niveau en efficiënt ontwikkelen. Om de theorie ook om te zetten in de praktijk, ga je op bedrijfsbezoek, werk je aan projecten, …
Wie ben jij?
Je kan inzichtelijk werken, abstract denken en logisch redeneren. Dit heb je vooral nodig voor de vakken wiskunde, programmeren én bedrijfseconomie.
In de richting Bedrijfswetenschappen ligt de focus op een sterk inzicht in de algemene economie en bedrijfswetenschappen en in het ontwikkelen van competenties die je nodig hebt bij het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HR-activiteiten.
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretische manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je hebt een uitgesproken interesse in het domein Economie en organisatie waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is 'Bedrijfswetenschappen'. Bedrijfswetenschappen is een studierichting binnen domeingebonden (doorstroom) finaliteit d.w.z. dat deze richting je voorbereidt zowel academische als professionele opleidingen in het domein bedrijfswetenschappen. Door de brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog ruime keuze aan professionele bacheloropleidingen buiten dit domein.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Flex talen* | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Bedrijfseconomie | 6 | 6 |
DIGI-werking | 2 | 2 |
EO+ | 1 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
In de richting Bedrijfswetenschappen hechten we veel belang aan jouw eigenheid. Met het speciaal opgerichte vak EO+ werk je aan zelfinzicht/zelfreflectie en kan je rekenen op een passende (geïndividualiseerde) aanpak waarbij remediëring, verdieping en verbreding een duurzame plaats krijgen in het lessenrooster. Met vast ingebouwde contactmomenten tussen leerlingen en leerkrachten wordt er op een doeltreffende manier tegemoet gekomen aan de noden van de leerling.
Tijdens de FLEX talen* bundelen we een uur Frans en Engels om extra aandacht te kunnen besteden aan het inoefenen en uitbreiden van je communicatieve vaardigheden en ook om aandacht aan de Franse en Engelse cultuur te besteden. Dit doen we op een projectmatige manier.
In het vak DIGI-werking leer je onder andere programmeren en software gebruiken waarbij je toepassingen ontwikkelt voor wiskundige en bedrijfsgerelateerde problemen. Op die manier versterken beide disciplines elkaar, de kennis van wiskunde en economie geeft je voorsprong bij het ontwikkelen van IT-toepassingen, terwijl de kennis van IT je voorsprong geeft in de bedrijfswereld omdat je veel efficiënter kan werken.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.
Laptopproject
Wat nadien in Heilig Graf?
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Onze leerlingen Economie en organisatie leren niet alleen aan de schoolbanken. Zij verbreden hun blik met tal van binnen- en buitenschoolse activiteiten en projecten.
Ben je graag eens een vlieg bij deze leerlingen? Bezoek dan zeker hun pagina's op Facebook of Instagram.