Studeren is voor mij geen probleem. Ik leer het liefst over dingen die ik kan zien en aanraken in mijn eigen leefwereld. Ik ben geboeid door ideeën en theorieën die verband houden met mijn studiegebied.
Herken jij jezelf hierin? Dan zit je goed in de tweede graad D/A!
3-4 Maatschappij en welzijn
Studiedomein: Maatschappij en welzijn
Finaliteit: Doorstroom hoger onderwijs / Arbeidsmarkt (D/A)
Ik kies Maatschappij en welzijn binnen de D/A-finaliteit, want ik …
- hou van sociale wetenschappen
- heb interesse in de ontwikkeling van kinderen, jongeren en volwassenen;
- wil meer leren over mijn eigen gezondheidsgedrag en dat van anderen;
- steek graag de handen uit de mouwen om te leren zorgen voor mensen;
- ben benieuwd naar de bouw en werking van het menselijk lichaam;
- ben sociaal en communicatief en wil hier verder in groeien.
Deze studierichting staat voor:
Ontwikkelingsgericht handelen
Je komt te weten hoe mensen veranderen en groeien van kind tot volwassene. Je leert keuzes maken die jezelf helpen te groeien en te leren. Je wil leren hoe je kinderen en volwassenen kan ondersteunen in hun ontwikkeling en aanmoedigen bij het behalen van hun doelen. Je leert over de werking van het menselijk lichaam.
Contact met anderen
Je bent vlot in de omgang en je wil leren over jezelf en over anderen. Je wilt ontdekken hoe de samenleving invloed heeft op wie we zijn en welke gewoontes we hebben. Het boeit je ook hoe we onze lichamelijke en geestelijke gezondheid in evenwicht kunnen houden. Je zal kennismaken met zowel peuters, als kinderen, als volwassenen en ouderen.
Zorgcompetenties
Je houdt ervan om andere mensen te helpen. Je koppelt de theorie die je leert aan het leren zorg dragen voor anderen. Vanuit het
ontwikkelingsgericht handelen leer je een aangepaste leefomgeving te voorzien voor doelgroepen met speciale wensen en behoeften.
Wat leer je in deze studierichting?
- Je krijgt een brede en diepe algemene basisvorming.
- Je krijgt een groot pakket ontwikkelingspsychologie waarin je leert hoe mensen veranderen en groeien gedurende hun hele leven.
- Je leert over verschillende gezondheidspatronen.
- Je ontdekt de bouw en werking van het menselijk lichaam.
- Je leert theorieën over het creëren van een ondersteunende en stimulerende leefomgeving.
- Je leert zorg dragen voor woon- en leefomgeving bij een specifieke doelgroep.
- Je leert activiteiten opstellen en begeleiden. Hierbij hou je rekening met verschillende wensen, behoeften en
mogelijkheden. - Je komt in contact met verschillende doelgroepen (peuters, kinderen, volwassenen en ouderen).
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd. Je hebt een uitgesproken interesse voor het domein Maatschappij en welzijn. Je geeft de voorkeur aan een opleiding waar theorie en praktijk elkaar in evenwicht houden. Je wil je enerzijds voorbereiden op professionele opleidingen hoger onderwijs in dit domein maar je wil de leerstof ook benaderen vanuit een praktische invalshoek.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleidingen in de derde graad zijn ‘Opvoeding en begeleiding’ en ‘Gezondheidszorg’. Ook starten in ‘Defensie en veiligheid’ is perfect mogelijk. De opleiding Maatschappij en welzijn is een voorbereiding op specifieke opleidingen in het hoger onderwijs in het domein Maatschappij en welzijn.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Maatschappij en welzijn: | ||
- pedagogisch handelen | 4 | 5 |
- gezondheid | 2 | 3 |
- indirecte zorg | 3 | 3 |
- fysiologie en anatomie | 2 | 1 |
ICT | 1 | 1 |
Artistieke vorming | 1 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
Binnen pedagogisch handelen bestuderen we verschillende manieren waarop we mensen kunnen helpen om zich te ontwikkelen. Je komt te weten hoe mensen veranderen en groeien van kind tot volwassene. Tijdens participaties maak je kennis met verschillende doelgroepen en krijg je de kans om vaardigheden verder in te oefenen in zeer concrete situaties.
Bij indirecte zorg koppel je de theorie die je leert aan het leren zorg dragen voor anderen. Je ontdekt hoe je een aangepaste leefomgeving kan voorzien voor doelgroepen met speciale wensen en behoeften. We werken rond voeding, zorg voor interieur en zorg voor linnen.
Het vak gezondheid gaat over hoe goed je je voelt, zowel fysiek als mentaal. Het draait om het zorgen voor je lichaam en je geest, zodat je energiek, sterk en gelukkig kunt zijn. We leren verschillende gezondheidspatronen en maken kennis met de gewoontes en behoeftes die invloed kunnen hebben op onze gezondheid.
Bij anatomie en fysiologie leer je over de bouw en werking van het menselijk lichaam.
Tijdens het vak ICT leer je op een efficiënte manier met de computer werken. Deze vaardigheden krijg je helemaal onder de knie wanneer je ze toepast in de opdrachten voor de verschillende vakken
Tijdens het vak artistieke vorming ontdek je de verrassende wereld van de kunst en je verrijkt deze met jouw eigen creaties en interpretaties. Verschillende aspecten komen aan bod: beeld, muziek, media, drama en dans.