5-6 Moderne talen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom Hoger onderwijs (DOD)
In de richting Moderne talen krijg je een zeer uitgebreid en verdiepend pakket Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans (uniek voor deze richting!). Er gaat veel aandacht naar het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden (luisteren, lezen, spreken en schrijven): we verwachten dat je je taalvaardigheid en grammaticale correctheid tot het uiterste drijft. Je verdiept je ook in de literatuur en cultuur van de talen die je bestudeert. Verder ontwikkel je een systematisch en abstract wetenschappelijk denkkader over taal en literatuur en maak je kennis met recente ontwikkelingen in taaltechnologie.
Bovendien hebben we in onze school gekozen om in deze richting het vak Natuurwetenschappen te versterken en je een specifiek vak “Academische competenties” aan te bieden (onderzoeks- en rapporteringsvaardigheden, academische taalbeheersing,…).
Ten slotte krijg je in deze richting de kans om twee uur per week vrije ruimte zelf in te vullen: via een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kan jij je eigen interesses verruimen en verdiepen.
Zo krijg je een ideale voorbereiding op tal van academische en professionele bacheloropleidingen.
Doelgroep
Leerlingen die in het vierde jaar Moderne talen volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger (academisch) onderwijs. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.
Lessentabel
5de jaar | 6de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde (incl. statistiek) | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 3 | 3 |
Frans | 5 | 4 |
Duits | 2 | 3 |
Spaans | 2 | 2 |
Taaltechnologie-Taalredactie | 1 | 1 |
Kunstbeschouwing | CLIL (Duits) | 1 | 1 |
Vrije ruimte (keuzevak)* | 2 | 2 |
Academische competenties** | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
Uitleg vakken
(*) In de vrije ruimte neem je een deel van je curriculum zelf in handen. Je krijgt de mogelijkheid om twee uur per week zelf in te vullen: via een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kan je je eigen interesses verruimen en verdiepen. Deze keuzevakken kunnen jaarlijks wisselen, maar de keuze is uitgebreid: kennismaken met een extra taal, digitale of technische vaardigheden bijspijkeren, je creatief-artistiek of sportief uitleven, je historisch of filosofisch inzicht verruimen of even op jezelf terugplooien met mindfulness. Als je meer gedetailleerde info wil, raadpleeg dan dit document.
(**) Om onze leerlingen grondig voor te bereiden op hoger onderwijs zetten we in op academische taalvaardigheid en onderzoekscompetenties. Deze doelstellingen integreren we in de taalvakken en richtingsspecifieke vakken.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.
In het eerste jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels en/of lichamelijke opvoeding in het Frans volgen.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.
Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.