ASO en STEM
4 Latijn
In de richting Latijn bestudeer je de Romeinse oudheid, die deel uitmaakt van onze eigen geschiedenis. Literatuur, filosofie en recht uit de oudheid hebben hun weerklank in verschillende domeinen van de huidige samenleving. Samen met je leerkracht en medeleerlingen bestudeer je de manier waarop mens en maatschappij zich uitdrukken en wat hierin de verschillen zijn tussen vroeger en nu.
Naast de studie van cultuur ligt de focus in deze richting op de Latijnse taal. Je bestudeert de Latijnse spraakkunst en woordenschat aan de hand van leesteksten. Je bekijkt hoe de taal is opgebouwd en welke verschillen en gelijkenissen er zijn met de moderne talen. Je leert grondig en nauwkeurig werken en je traint je geheugen en je zin voor analyse en synthese. Zo doe je vaardigheden op die ook je slaagkansen in andere vakken vergroten.
Ben je geïnteresseerd in geschiedenis, kunst, mensen en hun ideeën? Liggen talen jou? Ben je bovendien bereid regelmatig te werken? Dan zit je bij Latijn aan het juiste adres.
Doelgroep
Leerlingen die in het tweede jaar Latijn volgden.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Duits | 1 | |
Wiskunde | 5 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Biologie | 1 | |
Chemie | 1 | |
Fysica | 1 | |
Geschiedenis | 2 | |
Informatica | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Muzikale opvoeding | 1 | |
Plastische opvoeding | - | |
Latijn | 5 | |
TOTAAL | 32 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.