ASO en STEM
4 Wetenschappen
De exacte wetenschappen aardrijkskunde, biologie, chemie en fysica staan in alle richtingen op het programma. In de richting Wetenschappen is er echter meer tijd en ruimte voor uitdieping van deze vakken. Hoewel de opleiding eerder theoretisch is, wordt tijdens de lessen ook gewerkt vanuit eigen waarnemingen bij demonstraties, practica en audiovisueel materiaal. Je leert gericht informatie opzoeken, inzichtelijk werken en zelfstandig leerstof verwerken.
Wetenschappen onderscheiden zich fundamenteel van elk ander vak door het feit dat wetenschappelijke kennis ‘gefundeerd’ is. In tegenstelling tot een ‘mening’ kan wetenschappelijke kennis steeds worden getoetst aan de werkelijkheid via waarneming en experimenten.
In Wetenschappen word je getraind in het wetenschappelijk denken en het nauwkeurig analyseren en beoordelen van informatie, zowel mondeling als schriftelijk.
Wetenschappen-STEM is enkel bestemd voor leerlingen die in de eerste graad de optie STEM gevolgd hebben. Het wetenschappelijk denken wordt hier gestimuleerd in relatie met technologie en engineering. De lessen worden in projecten gegoten waarbij een oplossing gezocht wordt voor een wetenschappelijk/technologisch probleem. Het kunnen werken in team is een vereiste.
Doelgroep
Leerlingen die in het tweede jaar Latijn, Grieks-Latijn, STEM of Moderne wetenschappen volgden.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 4 | |
Engels | 2 | |
Duits | 1 | |
Wiskunde | 5 | |
Aardrijkskunde | 2 | |
Biologie | 2 | |
Chemie | 2 | |
Fysica | 2 | |
STEM | - | |
Geschiedenis | 2 | |
Informatica | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Muzikale opvoeding | 1 | |
TOTAAL | 32 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.