6 Vrije beeldende kunst
Studiedomein: KUNST EN CREATIE
Een uitgesproken belangstelling voor kunst en voor beeldende technieken is een must indien je kiest voor deze studierichting. Je houdt van tekenen, schetsen, schilderen… Je leert je vrij en expressief uitdrukken via verschillende schildertechnieken,traditionele-, digitale- en driedimensionale media.
Naast een algemene vorming krijg je ook theoretische vakken die artistiek gericht zijn. Gaandeweg worden eigen inbreng, interpretatie en expressiviteit belangrijker. Culturele uitstappen, tentoonstellingsbezoeken, projecten en lezingen vullen je praktijkervaringen aan en verrijken je persoonlijk werk.
Doelgroep
Leerlingen die in het vierde jaar Beeldende en architecturale kunsten (BAK) of Beeldende en architecturale vorming (BAV) volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt
Lestabel
6de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 3 | |
Frans | 2 | |
Engels | 2 | |
Wiskunde | 2 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Natuurwetenschappen | 1 | |
Kunstgeschiedenis | 2 | |
Kunstinitatie | 1 | |
Atelier | ||
> Grafiek/ Beeld en digitale media | 5 | |
> Ruimtelijk werk | 4 | |
> Schilderen/ Waarnemingstekenen | 6 | |
TOTAAL | 34 |
Uitleg vakken
Meer dan de helft van het totale lestijdenpakket bestaat uit ateliervakken. Via deze artistieke vorming ontdek je je persoonlijke expressiemogelijkheden. Je leert doelbewust gebruik maken van beeldende taal en techniek. In de ateliers zijn tekenen, schilderen, grafiek en assemblage frequent toegepaste disciplines.
In het vak schilderen/waarnemingstekenen worden de technieken aquarel, acryl, ei-tempera en olieverf op waterbasis gehanteerd, al dan niet in combinatie met andere technieken. De nadruk ligt hierbij op het procesmatige en onderzoekende, waarbij gewerkt wordt rond een concrete voorstelling van een aangereikt gegeven of als middel van diverse expressiemogelijkheden. Het waarnemingstekenen vormt meestal de basis van het beoogde doel.
Het vak kunstgeschiedenis belicht in hoofdzaak het groeiproces van de ‘beeldende kunsten’ (architectuur, beeldhouwkunst en schilderkunst) vanaf de oudheid tot vandaag. In het vijfde jaar volg je dit proces tot eind negentiende eeuw en in het zesde jaar ligt de nadruk op de twintigste eeuw. Je krijgt een theoretische onderbouw en leert de meest representatieve kunstwerken visueel herkennen en situeren.
Kunstinitiatie is naast kunstgeschiedenis een theoretische voedingsbodem voor de praktijkvakken. Deze vakken vormen de basis voor de algemene ontwikkeling op het gebied van kunst en actualiteit. Je gaat als leerling kunst regelmatig op studiereis om indrukken en inspiratie op te doen. Deze indrukken worden gekaderd binnen kunstinitiatie. Tijdens de lessen gaat aandacht naar persoonlijke ontwikkeling en kritische ingesteldheid, onontbeerlijke eigenschappen voor de uitvoering van de GIP-opdracht.
In het vak beeld en digitale media ga je de dialoog aan tussen beeld en digitale beeldbewerking. Beelden worden gecreëerd en/of verwerkt via fotografie, video, Photoshop... Er is daarbij steeds een link met de andere praktijkvakken.
In de derde graad zijn verschillende vakken onderdeel van je geïntegreerde proef (GIP). De geïntegreerde proef of eindwerk is een opdracht die je op een zelfstandige, persoonlijke en gemotiveerde wijze uitvoert. Het procesmatige karakter en de regelmatige contacten met je mentor dragen bij tot een persoonlijke ontwikkeling van jezelf en je werk. De GIP-resultaten van alle kunstafdelingen worden samengebracht in een tentoonstelling.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.
Wat nadien?
Vrije beeldende kunst biedt een goede voorbereiding op bachelor- en master opleidingen binnen Audiovisuele en beeldende kunsten zoals Fotografie, Animatiefilm, Grafisch ontwerp en Vrije beeldende kunsten.
Dankzij een voldoende groot pakket algemene vakken, behoren ook verschillende bacheloropleidingen buiten de kunstsector tot de mogelijkheden. Concrete informatie over alle mogelijke vervolgopleidingen vind je op www.onderwijskiezer.be.
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Beeldende kunsten!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van dit artistieke studiegebied.