ASO en STEM
4 Techniek - Wetenschappen
Techniek-Wetenschappen is een theoretisch-technische richting die een stevige wiskundige en wetenschappelijke vorming biedt. Leerlingen die graag wiskunde en wetenschappen studeren en hier ook goed in zijn, zitten in Techniek-Wetenschappen op hun plaats.
In vergelijking met de wiskundig-wetenschappelijke richtingen van het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) zorgen de labo’s voor een meer concrete en toepassingsgerichte aanpak. Dit geeft je iets meer comfort om je de theoretische redeneringen en abstracte begrippen eigen te maken. Je kan in de labo’s zelfstandig aan de slag om de theorie te koppelen aan experimenten, waarnemingen en toepassingen.
In Techniek-Wetenschappen is het taalprogramma minder uitgebreid dan in ASO-richtingen en taalgerichte TSO-richtingen.
In het keuzegedeelte van deze wetenschappelijke en wiskundige richting kiezen we uitdrukkelijk voor de componenten Technologie en Engineering. Zo komen alle aspecten van STEM uitdrukkelijk aan bod en biedt de richting een antwoord op de vraag naar breed opgeleide wetenschappers. Aan de hand van verschillende ontwerpen zie je hoe wiskunde en wetenschap in functie kan staan van techniek. Je leert programmeren, krijgt ruimtelijk inzicht en oefent in probleemoplossend denken.
Doelgroep
Leerlingen die in het tweede jaar een ASO-richting volgden en sterke resultaten behaalden voor wiskunde.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Wiskunde | 5 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Technologie & Engineering | 4 | |
Toegepaste fysica | 2 | |
Labo fysica | 2 | |
Toegepaste biologie | 1 | |
Labo biologie | 1 | |
Toegepaste chemie | 2 | |
Labo chemie | 2 | |
TOTAAL | 34 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.