Maatschappij en Welzijn
4 Bio-esthetiek
Heb je esthetische en creatieve feeling, ben je handig, nauwkeurig en vlot in de omgang met mensen en wil jij van schoonheidsverzorging je beroep maken? Dan zit je goed in Bio-esthetiek. Deze richting leidt je op tot schoonheidsspecialiste. Je leert over de verzorging van gelaat, handen, voeten en lichaam. Ook alle aspecten van haarverzorging en make-up komen aan bod.
De praktijkvakken worden wetenschappelijk onderbouwd met theoretische vakken zoals anatomie, biologie en chemie. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van verzorgingsproducten kennen en materialen en apparaten hygiënisch en veilig gebruiken. Zo kan je schoonheidsbehandelingen verantwoord uitvoeren.
In de tweede graad Bio-esthetiek krijg je de nodige vaardigheden aangeleerd. Je verwerft deze competenties via oefeningen op elkaar en op een model.
Doelgroep
Leerlingen die in het tweede jaar Sociale en technische vorming of een ASO-richting volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt
Lestabel
4de jaar | ||
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Wiskunde | 3 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Plastische opvoeding | 1 | |
Informatica | 1 | |
Natuurwetenschappen | 2 | |
Toegepaste anatomie | 2 | |
Vaktheorie | 1 | |
Stijlleer | 1 | |
Praktijk | 8 | |
TOTAAL | 34 |
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.