Overslaan en naar de inhoud gaan

5-6 Wetenschappen-wiskunde-STEM

Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom Hoger onderwijs (DOD)

Wetenschappen, wiskunde, technologie, ontwerpen en programmeren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden! In onze STEM-richting krijg je via verschillende projecten dit geïntegreerd pakket aangeboden. Uitdagingen in de maatschappij worden bestudeerd vanuit de vier wetenschappen (Science): fysica, chemie, biologie en aardrijkskunde, om een oplossing te vinden die ondersteund wordt door een wiskundig model (Mathematics). Deze oplossing komt tot uiting aan de hand van een technologisch ontwerp (Engineering), waarbij sensoren (Technology) worden gebruikt om data te verzamelen. Op die manier kan het proces worden opgevolgd en indien nodig ook bijgestuurd.

Vroeger vond je technologie (T), ontwerpen en programmeren (E) vooral terug in tso-opleidingen. Heilig Graf biedt, als pionier in Vlaanderen, een volwaardige STEM-opleiding aan binnen aso.  Onze STEM-richting is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting die doordrongen is van het STEM-gedachtegoed en doelbewust voorbereidt op academisch hoger onderwijs.

We trekken onze STEM-aanpak ook door naar de taalvakken. In de tweede graad stimuleren we leerlingen, binnen het vak Taal & Cultuur, om kritisch en grondig na te denken over maatschappelijke uitdagingen. Leerlingen gaan aan de slag met naslagwerken, stellen een eigen onderzoek op en werken dit uit (diepte-interviews en enquêtes), analyseren en interpreteren kritisch data, formuleren oplossingen of verklaringen en presenteren een eindresultaat. Dat gebeurt zowel in het Nederlands, Engels als Frans.  

Taalstudie, literatuur en cultuur blijven in de derde graad belangrijke componenten binnen de taalvakken. Daarnaast bereiden deze vakken de leerlingen voor op universitaire studies: interpreteren en analyseren van een wetenschappelijk artikel, schrijven van een academische paper, presenteren van wetenschappelijk onderzoek, kritisch formuleren en weergeven van onderzoeksresultaten …

De vakken van de algemene vorming werken vakoverschrijdend samen om oplossingen te zoeken voor hedendaagse maatschappelijke problemen zoals diversiteit, ruimtelijke ordening en klimaatverandering. Vanuit verschillende perspectieven wordt een grondige studie gemaakt van de samenleving, met de STEM-aanpak als leidraad. 

Wie ben jij?

Als academische STEM-leerling ben je niet enkel geïnteresseerd in wetenschappen, wiskunde en technologie, maar wil je ook een brede en kritische kijk op de wereld hebben. Je krijgt nieuwe, complexe leerstof vlot en snel onder de knie en wordt hierbij graag uitgedaagd.  Je hebt een analytische geest, je kan logisch redeneren en vlot verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen. Je aardt goed in een team en kan eveneens zelfstandig en individueel werken. Outside-the-box-denken mag en moet kunnen!  

Doelgroep

Het is noodzakelijk dat je in de tweede graad Natuurwetenschappen-STEM hebt gevolgd. Je wil je voorbereiden op academisch hoger onderwijs. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken, dat op een theoretische manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.

Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in STEM, waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken. 

Finaliteit

Deze opleiding bereidt je voor op hoger academisch onderwijs. Door de brede algemene vorming heb je na het secundair onderwijs een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden, ook al liggen studierichtingen in het domein STEM eerder voor de hand. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.

Lessentabel

5de jaar 6de jaar
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Nederlands 4 4
Engels 2 2
Frans 2 2
Geschiedenis 2 2
Aardrijkskunde 2 2
Wiskunde* 6 - 8 6 - 8
Biologie 2 2
Chemie 2 2
Fysica 2 2
STEM 4 4
Keuzevak (vrije ruimte)** 0 - 2 0 - 2
TOTAAL 32 - 34 32 - 34

Uitleg vakken

In het vak STEM ga je de uitdaging aan om een oplossing te zoeken voor maatschappelijke problemen waarbij je wetenschappen, wiskunde, technologie, ontwerpen en programmeren aanwendt. Via de verschillende projecten train je eveneens je sociale vaardigheden (samenwerken, mening naar medeleerlingen verwoorden, luisteren naar elkaar …).

(*) Je krijgt standaard zes lesuren wiskunde per week. In deze richting klimt wiskunde naar een hoog niveau van abstractie via de deelvakken algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening. Je kan ook kiezen voor twee extra lesuren wiskunde. Die komen dan bovenop het verplichte programma van 32 lesuren. In wiskunde leer je theoretische, wiskundige concepten te gebruiken en worden je wiskundige vaardigheden aangescherpt via concrete toepassingen in dagdagelijkse problemen. 

(**) Je kan ook kiezen voor twee extra lesuren vrije ruimte. Die komen dan bovenop het verplichte programma van 32 lesuren. In de vrije ruimte neem je een deel van je curriculum zelf in handen. Je krijgt de mogelijkheid om twee uur per week zelf in te vullen: via een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kan je je eigen interesses verruimen en verdiepen. Deze keuzevakken kunnen jaarlijks wisselen, maar de keuze is uitgebreid: kennismaken met een extra taal, digitale of technische vaardigheden bijspijkeren, je creatief-artistiek of sportief uitleven, je historisch of filosofisch inzicht verruimen of even op jezelf terugplooien met mindfulness. Als je meer gedetailleerde info wil, raadpleeg dan dit document

Les in een vreemde taal

CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin je een vak in een andere taal krijgt.

In het eerste jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels en/of lichamelijke opvoeding in het Frans volgen.
In het tweede jaar verdieping kan je geschiedenis in het Engels volgen. Ook in de hogere jaren is er een CLIL-aanbod.

Een CLIL-les is geen taalles. De focus ligt niet op de vreemde taal; wel op de vakinhoud. Je leert de taal niet door die te bestuderen, maar door die actief te gebruiken. Leerkrachten verwachten in CLIL-lessen dan ook geen foutloos taalgebruik, maar stimuleren de spontane omgang in een vreemde taal.

Misschien ook interessant voor jou?

Onze belevenissen op sociale media

Onze leerlingen ASO en STEM leren niet alleen aan de schoolbanken. Zij verbreden hun blik met tal van binnen- en buitenschoolse activiteiten en projecten.

Ben je graag eens een vlieg bij deze leerlingen? Bezoek dan zeker hun pagina's op Facebook of Instagram.

Contact

Campus Patersstraat, Patersstraat 28, 2300 Turnhout

Opleidingsverantwoordelijke: Sofie Tielen