3-4 Natuurwetenschappen
Studiedomein: ASO
Finaliteit: Domeinoverschrijdende doorstroom Hoger onderwijs (DOD)
Ben je geïnteresseerd in wetenschappen en wiskunde? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Zowel met de richting Natuurwetenschappen als de richting Natuurwetenschappen-STEM, zal je je mannetje kunnen staan in de academische wereld.
In de richting Natuurwetenschappen krijg je een brede algemene vorming. Wetenschappen en wiskunde nemen een aanzienlijk deel van het lessenpakket in. Binnen het vak wetenschappelijk onderzoeksproject worden je onderzoeksvaardigheden aangescherpt. Vanuit verschillende invalshoeken focus je op maatschappelijke problemen. Wetenschappen, aardrijkskunde en wiskunde slaan de handen in mekaar om oplossingen aan te reiken. De theorie aan de praktijk toetsen is een must. Meten is immers weten! Om je brede kijk te verruimen voer je ook wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de economische en humane wetenschappen.
Wie ben jij?
Ben jij een echte ontdekker? Vraag je je regelmatig af waarom iets is wat het is? Ben jij geïnteresseerd in wiskunde en natuurwetenschappen? Krijg je nieuwe complexe leerstof snel en vlot onder de knie? Kan je verbanden leggen tussen verschillende lessen en lukt logisch redeneren je goed? Wil je verdiepen, observeren, experimenteren, categoriseren, ... en daarnaast een brede blik op de maatschappij behouden? Dan is Natuurwetenschappen de ideale studierichting voor jou!
Wat bieden wij?
- brede algemene vorming
- uitgebreid pakket natuurwetenschappen en wiskunde
- WOP = Wetenschappelijk OnderzoeksProject
- verdiepte basisvorming Nederlands, Frans, Engels en geschiedenis
Wat vragen wij?
- breed interesseveld
- logisch kunnen redeneren en verbanden leggen
- probleemoplossend en onderzoekend denken vanuit maatschappelijke situaties
- talig abstractievermogen
Doelgroep
Je hebt een basisoptie in 2A gevolgd, bij voorkeur met verdiepingsdoelen, en je wil je voorbereiden op hoger onderwijs, zowel academisch als professioneel. Je moet in staat zijn om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een theoretisch manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren.
Je vindt algemene vorming belangrijk en hebt een uitgesproken interesse in wiskunde en wetenschappen waardoor je extra gemotiveerd bent voor deze specifieke richtingsvakken.
Finaliteit
De meest logische vervolgopleiding in de derde graad is 'Wetenschappen-wiskunde'. Deze opleiding bereidt je voor op het hoger academisch onderwijs.
Door de brede algemene vorming heb je na het 6de jaar nog een bijzonder ruime keuze aan studiemogelijkheden, ook al liggen richtingen in het domein wetenschappen eerder voor de hand.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 3 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Biologie | 2 | 2 |
Chemie | 2 | 2 |
Fysica | 2 | 2 |
Wetenschappelijk onderzoeksproject | 3 | 4 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Wat is het verschil tussen Natuurwetenschappen en Natuurwetenschappen-STEM?
Wetenschappelijk onderzoeksproject
Binnen het vak wetenschappelijk onderzoeksproject (WOP) worden je onderzoeksvaardigheden aangescherpt. Vanuit verschillende invalshoeken focus je op maatschappelijke problemen. Wetenschappen, aardrijkskunde en wiskunde slaan de handen in mekaar om oplossingen aan te reiken. De theorie aan de praktijk toetsen is een must. Meten is immers weten! Om je brede kijk te verruimen, voer je ook wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van economische en humane wetenschappen. Omdat wetenschap vaak gebruik maakt van taal om de werkelijkheid te beschrijven, wordt er binnen WOP extra ingezet op taalvaardigheid. Verder komen ook ICT-vaardigheden, zoals werken met Excel, Word en Powerpoint, geïntegreerd aan bod binnen de verschillende onderzoeksprojecten.
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.