Feest: 10 jaar STEM!
Op 1 september 2013 startte onze school een nieuwe studierichting: STEM op aso-niveau. De opleiding biedt een mooi alternatief voor leerlingen die het niveau van Latijn aankunnen, maar een uitgesproken interesse hebben voor wetenschappen, wiskunde en technologie. Op woensdag 22 november vierden we het 10-jarig bestaan van de opleiding met een boeiend programma van bedrijfsbezoeken, workshops en lezingen.
Ruim 600 STEM-leerlingen
Sinds 2013 startten al 655 leerlingen de academische STEM-opleiding in het Heilig Graf. De studierichting bereidt leerlingen voor op wetenschappelijke vervolgopleidingen zoals Burgerlijk ingenieur, Biochemie, Wiskunde, Architect en Geneeskunde. De eerste lichting STEM-gediplomeerden, die afstudeerden in juni 2019, zitten momenteel in hun masterjaren aan de universiteit. Ward Coomans is een van hen. Hij blikt met een goed gevoel terug op zijn STEM-opleiding: “Het is een heel degelijke richting. Ik studeer momenteel Burgerlijk Ingenieur in Leuven en dat lukt goed, mede door de goede basis die ik in het Heilig Graf kreeg. Ik heb ook fijne herinneringen aan de vele projecten die de school organiseerde. Die waren echt interessant en tof.”
10 jaar STEM: feest!
De school vierde op woensdag 22 november feest met alle STEM-leerlingen van de school. Die datum was niet toevallig gekozen, maar in functie van de Dag van de Wetenschap in diezelfde week (zondag 26 november). Na een officieel woord van de directie, het maken van een dronefoto met alle STEM-leerlingen en het delen van een feesttaart, was er een gevarieerd keuzeprogramma van bedrijfsbezoeken, workshops en gastsprekers.
Sofie Tielen, coördinator ASO & STEM licht toe: “De leerlingen konden ervoor kiezen om een bedrijfsbezoek te brengen aan Avery Dennison (grootste zonnespiegelpark), Lavetan (kwaliteitstesten in de voedingsindustrie), Sadechaf (UV-technologie en hightech-lijmen) en Brouwerij Het Nest (brouwproces). De bedrijven die we selecteerden zijn innovatief, hebben een STEM-accent en werken rond duurzaamheid.”
Liesbeth Hofkens, STEM-leerkracht en coördinator eerste graad, vult aan: “Leerlingen die liever op school bleven om te experimenteren, konden deelnemen aan workshops zoals een elektronisch lichtorgel ontwerpen, coole proeven in het labo, zelf haargel maken of een hologram ontwerpen. Zij konden zich ook laten inspireren door gastsprekers zoals Peter Berx (Entomobiel - insecten), Sabine Vranckx (bionische hand) en Tom Verlinden (waterstofauto). Deze laatste gastspreker bracht zijn waterstofauto zelfs mee naar school.”