Ik ben een doener. Grote stukken theorie studeren? Nee, laat mij maar aan de slag gaan! Ik leer graag al doende en hou van veel afwisseling tussen theorie en praktijk.
Herken jij jezelf hierin? Dan zit je goed in de tweede graad A-finaliteit!
3-4 Zorg en welzijn
Studiedomein: Maatschappij en welzijn
Finaliteit: Arbeidsmarkt (A)
Ik kies voor Zorg en welzijn binnen de A-finaliteit, want ik …
- heb een hart voor andere mensen;
- wil mijn communicatieve vaardigheden aanscherpen;
- ben nieuwsgierig hoe gedrag van mensen in elkaar zit;
- wil zorg dragen voor mensen en hun omgeving;
- kook graag;
- hou van het inrichten en verzorgen van mijn omgeving;
- hou van activiteiten met anderen.
Deze studierichting staat voor:
Praktijk voorop
In deze opleiding ligt de nadruk op het praktisch organiseren van een huishouden of verzorging van mensen. De theorie die je krijgt staat in functie van de praktijk. Je leert omgaan met jezelf en met anderen: in je gezin, je buurt, je klas.
Zorg dragen
Je bent sociaal en je houdt ervan om andere mensen te helpen. Je leert zorg dragen voor je leefomgeving, textiel en je wordt vaardig in het kiezen en bereiden van voedsel. Wensen en behoeften van mensen staan hierin steeds centraal.
Ontwikkeling
Je vindt het fascinerend hoe kinderen opgroeien en welke veranderingen we ondergaan bij het ouder worden. In praktische oefeningen en observaties ontdek je stap voor stap de verschillende fases van de ontwikkeling. Je leert je eigen lichaam kennen
en je ervaart het belang van zorg geven en zorg ontvangen om je goed te voelen.
Wat leer je in deze studierichting?
- Je krijgt een brede algemene vorming.
- Je leert de verschillende levensloopfasen van de mens.
- Je leert zorg dragen voor woon- en leefomgeving: wassen, drogen van wasgoed en kledij, poetstechnieken, strijken …
- Je leert het maaltijdgebeuren te verzorgen vanuit de wensen en behoeften van anderen.
- Je leert hygiënisch en ergonomisch werken.
- Je leert het gedrag van kinderen en volwassenen observeren.
- Je leert op een opbouwende manier omgaan met anderen.
- Je oefent je sociale en communicatieve vaardigheden.
Doelgroep
Je geeft de voorkeur aan een praktische opleiding die leidt naar mogelijke tewerkstelling na het 6de jaar. Je algemene basisvorming wordt op een aanschouwelijke manier aangeboden omdat je vooral al doende wil leren. Je opleiding focust op het aanleren van de noodzakelijke beroepskwalificaties zodat je vakbekwaam aan de slag kan.
Finaliteit
Na het vierde jaar kies je voor de richting 'Assistentie in wonen, zorg en welzijn' of 'Basiszorg en ondersteuning'. Na deze studierichting kan je aan de slag met de behaalde beroepskwalificaties:
Assistentie in wonen zorg en welzijn:
- BK huishoudhulp
- BK logistiek assistent in de zorg
- BK medewerker kamerdienst
Basiszorg en ondersteuning:
- BK huishoudhulp
- BK logistiek assistent in de zorg
- Indalende competenties vanuit het BK verzorgende/zorgkundige en BK kinderbegeleider
In een 7de jaar vervolledig je het BK van verzorgende/zorgkundige of kinderbegeleider.
Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Taal en cultuur | 5 | 5 |
Wiskunde-wetenschappen | 3 | 3 |
Zorg en welzijn: | ||
- Indirecte zorg | 9 | 9 |
- Pedagogische vaardigheden | 5 | 5 |
- Gezondheid en welzijn | 3 | 3 |
ICT | 1 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Vakken
Het vak Zorg en welzijn bestaat uit drie grote onderdelen. In Indirecte zorg werken we rond voeding, zorg voor interieur en zorg voor linnen. Je leert een maaltijd plannen, boodschappenlijst opstellen, maaltijden bereiden, de nodige nazorg uitvoeren. Daarnaast verwerf je vaardigheden rond was- en strijktechnieken, zorg dragen voor onderhoud van lokalen en leefruimtes … In Gezondheid en welzijn leer je de verschillende stelsels van het menselijk lichaam beter kennen. Op deze manier krijg je de basis van anatomie en fysiologie onder de knie. Je leert je eigen lichaam kennen en ervaart het belang van zorg geven en ontvangen om je goed te voelen. Je oefent ook in het begeleiden van mensen in dagelijkse activiteiten, bv. kindjes helpen bij een toiletpauze, tanden poetsen … Binnen (Ped)agogische vaardigheden sta je stil bij de verschillende levensloopfasen van een mens. Je oefent in observeren en rapporteren in zeer concrete situaties. Je leert mensen ondersteunen in (ped)agogische activiteiten.
Je oefent de leerstof van deze onderdelen in tijdens de verschillende vakken. Daarnaast zijn er ook op zeer regelmatige tijdstippen projecten waarin we vanuit alle onderdelen samenwerken. Tijdens participaties maak je kennis met verschillende doelgroepen en krijg je de kans om vaardigheden verder in te oefenen in zeer concrete situaties.
Tijdens het vak ICT leer je op een efficiënte manier met de computer werken. Deze vaardigheden krijg je helemaal onder de knie wanneer je ze toepast in de opdrachten voor de verschillende vakken.