KUNST en CREATIE
5-6 Woordkunst-drama
In de derde graad Woordkunst-Drama zetten we de ingezette ontwikkeling stevig door. Naast het opbouwen van je technische vaardigheden op het gebied van spel, taalexpressie, dans en muziek, bieden we je in de vakken KT&V en tekstanalyse ook een theoretisch breder kader aan. Dit alles zetten we in om je persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en aan te scherpen.
Wil je theater maken en spelen, dan gaat het namelijk ook over het vinden van jouw eigen stem, jouw eigenzinnigheid, jouw kijk op de dingen om ons heen. Daarvoor maak je kennis met allerlei genres van theater en theatergerelateerde disciplines, met beeldende kunstenaars, theatermakers, films ... kortom, met allerlei bronnen van inspiratie bij de ontwikkeling van je creativiteit. De leerkrachten van de praktijkvakken begeleiden je door alle fasen van het creatieve proces en in je ontwikkeling van een professionele houding. Daarin staat het leren reflecteren over je eigen ontwikkeling en het kunnen nadenken over en interpreteren van theatrale tekens centraal.
In de taalvakken word je taalgevoeligheid verder aangescherpt en andere algemene vakken zorgen ervoor dat je ook inzicht krijgt in de wereld om je heen.
Doelgroep
Leerlingen die in het vierde jaar Woordkunst-Drama volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.
Finaliteit
Deze opleiding is een voorbereiding op het hoger onderwijs.
Lestabel
5de jaar | 6de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 5 | 5 |
Engels | 3 | 3 |
Frans | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Algemene Verbale vorming | ||
> Spel | 4 | 4 |
> Taalexpressie (semi individueel) | 1 | 1 |
> Tekstanalyse | 1 | 1 |
> Kunstinitiatie, theater en vormgeving | 2 | 2 |
Bewegingsleer/dans | 2 | 2 |
Algemene muziekleer | 3 | 3 |
> Notenleer | ||
> Koorzang | ||
> Stemvorming | ||
> Creatief musiceren | ||
TOTAAL | 34 | 34 |
Uitleg vakken
In taalexpressie leer je technieken en vaardigheden om je adequaat uit te drukken. Technische stemtraining komt er aan bod, maar ook tekstzegging: hierin leer je hoe je de rijke wereld, gevat in de literatuur, kan overdragen op je publiek.
Spel ontwikkelt je spelvermogen en creativiteit, laat je de podiumtechnieken ontdekken en leert je vlot communiceren in verbale en non-verbale situaties.
Bewegingsleer en dans leren je de uitdrukkingsmogelijkheden van je lichaam in de ruimte.
Auditie Woordkunst-drama
Interesse voor Woordkunst-Drama? Meld je nu aan voor de auditie (verplichte toelatingsproef).
Les in een vreemde taal
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels.
Wat nadien?
Na Woordkunst-Drama kan je doorstromen naar het hoger kunstonderwijs, zowel op bachelor- als op masterniveau in conservatoria of in het buitenland.
Dankzij de brede algemene vorming zijn ook studies in andere hogescholen of universiteiten mogelijk. Concrete informatie over alle mogelijke vervolgopleidingen vind je op www.onderwijskiezer.be.
Misschien ook interessant voor jou?
Onze belevenissen op sociale media
Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Podiumkunsten!
Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van onze opleiding Muziek.