Overslaan en naar de inhoud gaan

100% contactonderwijs vanaf 10 mei

De virologen, onderwijskoepels en vakbonden gaven groen licht om alle leerlingen van het secundair onderwijs vanaf 10 mei voltijds contactonderwijs te bieden. Net zoals de voorbije periode volgen we ook nu de beslissing van de overheid. We hopen op die manier het mentale welzijn van onze jongeren te verhogen en een (gedeeltelijk) antwoord te bieden op de opgelopen leerachterstand.  

De preventiedienst legde maatregelen vast die dit voltijdse contactonderwijs mogelijk maken. In dat verband lijsten we hieronder enkele veelgestelde vragen en antwoorden op.

FAQ campus Patersstraat

  • Wat zijn de huidige basismaatregelen?

    - De belangrijkste maatregel is: ventileren! Zorg ervoor dat steeds een raam en de gangdeur open staan, zodat er voldoende luchtverversing kan zijn. Sluit na elk lesblok de ramen en deuren.

    - Mondmaskerplicht blijft overal gelden, zowel binnen als buiten (er zijn enkel uitzonderingen voor het nuttigen van snacks, drank of de middagmaaltijd).

    - In alle lokalen zijn producten voorzien, zodat apparaten die gedeeld gebruikt worden, gereinigd kunnen worden (doekjes of een sprayflacon). Is het product op, ga dan even langs het leerlingensecretariaat om de voorraad aan te vullen.

    - Zorg voor maximale handhygiëne: bij het binnenkomen (aan elke ingang van de school is handgel voorhanden), bij elke lesblok en bij toiletgebruik. Gelieve ook jouw leerlingen hier attent op te maken.

    - Elke leerling heeft en blijft een vaste plaats behouden in elk lokaal waar de klas komt. Dit is essentieel om bij een risicovol contact een goede inschatting te kunnen maken van een eventuele besmetting.

    De basisregels naleven is een opdracht voor ons allemaal; spreek leerlingen aan, maar geef zelf ook het goede voorbeeld.
     

  • Hoe sporen we leerlingen aan om de maatregelen strikt na te leven?

    Om jezelf en de anderen te beschermen, blijven we inzetten op een maximale mondmaskersdracht en handhygiëne. 

    In het kader van de vernieuwde afspraken i.f.v. 100% contactonderwijs zijn aangepaste richtlijnen mogelijk. Ondanks een complexe schoolstructuur reduceren we maximaal de groepen leerlingen en verdelen we de school in zones. Het toezicht wordt hieraan aangepast.

    De basisregels naleven is een opdracht voor ons allemaal; spreek leerlingen aan, maar geef zelf ook het goede voorbeeld. 

  • Waar verzamelen de leerlingen tijdens de pauzes en hoe organiseren we de lunchtijd?

    We delen de school op in zones en verdelen de leerlingen (gelinkt aan de studierichting of een deel ervan) zo over de school, i.f.v. de pauzes.
    Deze zones hebben een buiten- en binnenruimte. Zo reduceren we de groepsgrootte op dat moment naar maximaal 200 tot 250 leerlingen.

    Campus Patersstraat heeft 6 zones: kerk, feestzaal, refter B, Refter D & mozaïekhal en internaatsrefter.

    Het nuttigen van drank en/of een snack kan enkel buiten. Als het echt slecht weer is, kan dat uitzonderlijk binnen, maar dan moet op dat moment voldoende afstand ten opzichte van elkaar genomen worden.

    We voorzien in de zones extra toezicht in functie van deze afspraken, maar ook in functie van de ventilatie, het openen en sluiten van ramen en deuren. 
    De binnenruimtes worden voorzien van bijkomende tafels en stoelen. Het poetsteam wordt ingezet om regelmatig deze ruimtes waar nodig te reinigen.

    Leerlingen eten hun middagmaal maximaal buiten; bij slecht weer in de klas van het 4de lesuur, onder toezicht van de leerkracht.  Om de drukte in de lokalen te reduceren, worden alle klasgroepen met meer dan 20 leerlingen op dat moment herleid naar 15.  De overtallige leerlingen verlaten op dat moment het lokaal en lunchen in de aangewezen zone.

    Er blijft eenrichtingsverkeer vanuit elk lokaal om het aantal kruisende leerlingen/groepen maximaal te beperken.
     

  • Wat is de maximale klasgrootte?

    De groepsgrootte beperken we door zones toe te wijzen, de klasgrootte wordt niet beperkt (met uitzondering van de middagmaaltijd). 

    De nieuwe overheidsregels maken het lesgeven in klasbubbels mogelijk, zonder een maximaal aantal leerlingen te stellen. 

    Nu de lente in het land is, kunnen we goed ventileren en dat is dan ook de basisregel. Een aantal klassen krijgen mogelijk een nieuw klaslokaal, hou dus zeker Untis goed in de gaten. 
     

  • Zijn samenzettingen van verschillende klassen mogelijk (CLIL, keuzemodules...)?

    Vanuit preventieoogpunt zijn samenzettingen tussen verschillende klassen geen goede zaak. De preventiedienst begrijpt dat gezien de huidige schoolorganisatie hierdoor verschillende leerdoelen niet kunnen worden gehaald en heeft in overleg met de directie hiervoor een afwijking toegestaan. De betrokken collega's worden hierover gericht aangesproken. Eenzelfde afwijking geldt sinds enkele weken ook voor kwetsbare leerlingen en bepaalde klasgroepen. Heb je hierover vragen? Contacteer Kris Janssen.

    Nieuw is dat we in functie van de lessen LO geen samenzettingen meer doen en de lessen per klasgroep proberen in te richten.

    Het samenzetten van leerlingen over de campussen heen laten we niet toe.

    We bekijken met de betrokken collega's hoe we deze lessen organiseren.
     

  • Mogen we buiten lesgeven?

    Dat kan perfect en is voor sommige klaslokalen een goed alternatief.  Elke les die niet in het toegewezen lokaal doorgaat, bespreek je met het leerlingsecretariaat (Kelly). Het is logisch dat niet alle klassen buiten een plekje kunnen krijgen.
     

  • Zijn uitstappen buiten de school mogelijk?

    Uitstappen in klasverband en onder begeleiding kunnen doorgaan, mits goedkeuring en opvolging van de opgelegde maatregelen door de preventiedienst.
    Hiervoor is een document beschikbaar.
     

  • Kunnen de lessen LO doorgaan?

    De normale organisatie van de lessen LO wordt aangepast, omdat sporten in binnenruimtes met deze klasgrootte niet kan. Daarnaast zijn er niet genoeg buitenruimtes om iedereen een plek te geven.

    Het leerkrachtenteam LO bekijkt welke lessen in klasverband (geen samenzettingen) nog wel kunnen doorgaan.
     

  • Hoe kan ik een afname van een sneltest reserveren?

    Personeelsleden van het Heilig Graf kunnen met volgende gegevens via https://planning-sneltest-clb.be een tijdslot reserveren voor de afname van een sneltest:

    Gebruikersnaam: info@heilig-graf.be
    Wachtwoord: IugxYLnAlc

    De sneltesten vinden tot 15 mei plaats op verschillende locaties van het Rode Kruis, verspreid over Vlaanderen.
     

  • Wordt er extra gepoetst?

    We organiseren de poets zó dat de toiletten en contactpunten maximaal gereinigd worden. Dat impliceert dat de klassieke poets en het poetsplan niet steeds gevolgd worden. We vragen aan elke collega om er voor te zorgen dat de leerlingen de orde in de klas doen: vegen, bord en vuilnisbakken legen.

    We vragen de leerlingen om de toiletten per zone (waar mogelijk) te gebruiken.