Overslaan en naar de inhoud gaan

5-6 Informatica- en communicatiewetenschappen

Studiedomein: STEM
Finaliteit: Domeingebonden doorstroom hoger onderwijs (DGD)

In de studierichting Informatica- en communicatiewetenschappen wordt een brede algemene vorming gecombineerd met natuurwetenschappelijk denken en technische vaardigheden. Naast een basiscursus talen en een verdiepend pakket wiskunde, focust een aanzienlijk deel van de lessen zich op de kernwetenschappen informatica en fysica.

Binnen het ruime pakket Informaticawetenschappen wordt het merendeel van de tijd besteed aan het aanreiken van vaardigheden in softwareontwikkeling en programmeren. Je maakt kennis met een verscheidenheid aan methodes en leert kritisch kiezen welk algoritme het best wordt ingezet als oplossing van een probleem. De resterende tijd gaat uit naar het opzetten en onderhouden van computernetwerken en datacommunicatie.  Hierbij wordt er nauw samengewerkt met fysica. Bij fysica ligt de klemtoon immers op elektromagnetisme, elektronica, elektriciteit en elektrodynamica, waardoor er veel linken te leggen zijn.

Tijdens de opleiding krijg je een mix aangeboden van zowel praktische als bedrijfsmatige aspecten van het IT-gebeuren. Dit trachten we te doen door bedrijfsbezoeken, lessen op locatie en verschillende onderzoeksprojecten.

Wie ben jij?

Heb je zin om je te verdiepen in informaticawetenschappen en elektriciteit-elektronica? Spreken softwareontwikkeling, programmeren, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur jou aan? Kan je goed verbanden leggen tussen verschillende lessen en kan je logisch redeneren? Dan is Informatica- en communicatiewetenschappen de juiste studierichting voor jou! 

Doelgroep

Je hebt in de tweede graad Biotechnologische STEM-wetenschappen of Natuurwetenschappen-STEM gevolgd en wil je voorbereiden op hoger onderwijs. Je bent in staat om een groot pakket algemene vorming te verwerken dat op een vrij theoretische manier wordt aangeboden. Je scherpt je vaardigheden aan om leerstof van uiteenlopende aard op een vlotte manier in te studeren. 

Je hebt een uitgesproken interesse in het domein STEM, waardoor je extra gemotiveerd bent voor de specifieke richtingsvakken. 

Finaliteit

Deze studierichting bereidt je voor op hoger onderwijs in het domein STEM. Door een brede algemene vorming heb je na het zesde jaar ook een ruime keuze aan professionele bacheloropleidingen buiten dit domein. Je behaalt onderwijskwalificatie 4.

Lessentabel

5de jaar 6de jaar
Godsdienst 2 2
Nederlands 3 3
Engels 2 2
Frans 2 2
Geschiedenis 1 1
Lichamelijke opvoeding 2 2
Aardrijkskunde 1 1
Natuurwetenschappen (biologie en chemie) 2 -
Wiskunde 5 5
Fysica 3 4
Softwareontwikkeling 4 5
Hardware en netwerken 3 3
Modules (*) 2 2
TOTAAL 32 32

Uitleg vakken

Binnen het vak Softwareontwikkeling krijg je de skills aangeleerd om een eigen webpagina te ontwikkelen door gebruik te maken van html, CSS en JavaScript. Je maakt kennis met verschillende soorten programmeertaal zoals C++ en Python en de bijhorende aspecten: besturing, data, datatypen, functies … Niet enkel doe je zelf veel kennis en vaardigheden op, je gaat ook een computer aanleren om de manier waarop mensen leren te imiteren, kortom machine learning.  

Het vak Hardware en netwerken geeft je inzichten in computerarchitectuur: de opbouw, de werking en de samenwerking van de componenten van een computersysteem.  Het is essentieel om een computernetwerk te leren beheren en beveiligen, aangezien een computersysteem onderdeel uitmaakt van een netwerksysteem. Via Checksum en CRC zorg je ervoor dat gegevens onbeschadigd verzonden of versleuteld worden. Tenslotte maak je kennis met communicatieprotocollen zoals TCP/IP, SPI en Bluetooth en het OSI-referentiemodel. 

(*) Via de modules willen we als school inzetten op de persoonsvorming van leerlingen. De modules hebben als doel een inspiratiebron te vormen voor onze jongeren. Per studiejaar worden er twee modules aangeboden, van begin september tot eind januari en van februari tot juni. In het vijfde jaar komt enerzijds het culturele en artistieke aspect aan bod en anderzijds wordt er gewerkt rond burgerschap en actualiteit. In het zesde jaar ligt de focus meer op zelfredzaamheid in het hoger onderwijs of een latere job via de modules financiële economische vorming en communicatieve vaardigheden.

Misschien ook interessant voor jou?

Onze belevenissen op sociale media

Onze leerlingen ASO en STEM leren niet alleen aan de schoolbanken. Zij verbreden hun blik met tal van binnen- en buitenschoolse activiteiten en projecten.

Ben je graag eens een vlieg bij deze leerlingen? Bezoek dan zeker hun pagina's op Facebook of Instagram.

Contact

Campus Patersstraat, Patersstraat 28, 2300 Turnhout

Opleidingsverantwoordelijke: Sofie Tielen