Vragen en antwoorden laptopproject (Digisprong)
Het toestel
-
Welk toestel is in het kader van de Digisprong gekozen?
De leerlingen krijgen een HP Probook 14” notebook-pc (laptop) ter beschikking.
Voor leerlingen die een studierichting volgen waarin veel met grafische softwarepakketten wordt gewerkt (architectuur, grafische technieken, publiciteit) of waar informatica een hoofdvak is (IT) wordt er een Lenovo Thinkpad 15” (laptop) voorzien.
Voor de leerlingen van de richting Muziek kozen we voor een pen device (HP Probook). Dit is een toestel dat alle functies van een laptop én tablet combineert en waarbij de leerling beschikt over een digitale pen om via het scherm te schrijven. Dit is voor het werken met digitale partituren en andere muzieksoftware een groot pluspunt.
Om krassen en andere schade te voorkomen, wordt een stevige beschermhoes bij het toestel geleverd. De laptop/pen device past in de beschermhoes perfect in een standaard boekentas en moet hierin vervoerd én gebruikt worden.
-
Is het toestel voorzien van een goede batterij?
De batterijduur is geschikt om een volledige lesdag mee te gaan.
De leerling laadt de batterij elke avond thuis op zodat de volgende lesdag kan gestart worden met een volledig opgeladen batterij.
We benadrukken dat de leerlingen geen 7 of 8 lesuren continu met hun laptop zullen werken. We streven naar een goede mix van verschillende onderwijsvormen.
-
Hoe verkrijgt de leerling een toestel?
De school koopt de toestellen aan en is dus eigenaar.
Een gebruikersovereenkomst voor de laptop zal bij de overige inschrijvingsdocumenten zitten en dient samen met de andere documenten te worden ingeleverd. Nadat de ouders een gebruikersovereenkomst hebben ondertekend, krijgt de nieuwe leerling in de eerste weken van het schooljaar een toestel ter beschikking.
De leerlingen die reeds over een toestel van de school beschikken en opnieuw inschrijven, duiden op het herinschrijvingsformulier aan dat zij de gebruikersovereenkomst voor hun toestel wensen te verlengen. De volledige gebruikersovereenkomst voor het schooljaar 2023-2024 bevindt zich op deze website.
De software
-
Krijgt de leerling toegang tot Microsoft Officeproducten?
Het toestel is standaard voorzien van een ingestelde Windows-versie.
Iedere leerling krijgt bovendien een licentie voor de meest recente Microsoft Officeproducten. De school betaalt deze licentie en de leerling kan hier, zolang hij/zij verbonden is aan de scholengroep, gebruik van maken.
Verder voorziet de school een dynamisch softwarepakket dat aangepast wordt aan het leertraject van onze leerlingen. Deze toepassingen worden door onze ICT-dienst op de toestellen van de leerlingen geïnstalleerd. Leerlingen die gebruik maken van een eigen toestel zijn zelf verantwoordelijk voor de installatie van de nodige programma's. De vakleerkrachten zullen aangeven welke programma's dit zijn. Verder moeten standaard de toepassingen geïnstalleerd zijn die op deze lijst voorkomen.
-
Kan de software ook thuis gebruikt worden?
De leerling neemt zijn/haar laptop elke dag mee naar huis en kan uiteraard ook daar de software gebruiken voor educatieve doeleinden zolang hij/zij verbonden is aan de school en over het toestel van de school beschikt.
-
Wat bij problemen met de software?
Bij problemen met de software of netwerkverbinding meld je je bij de ICT-dienst (Apostoliekenstraat: N113 | Patersstraat: I105 | Klinkstraat: D014), zij zullen je meteen proberen verder te helpen. Indien het probleem eerder technisch is, zullen zij je doorverwijzen naar de laptopbalie in het OLC (Patersstraat: I106).
-
Moet de leerling schoolgebonden software aankopen?
Neen, als je beschikt over een toestel van de school moet je geen software aankopen. Dit is een van de vele voordelen van ons project.
De school voorziet, naast de hardware (het toestel met (pen en) beschermhoes), een dynamisch softwarepakket dat we aanpassen aan het leertraject van de leerling. Alles wordt aangekocht en geregeld door de school, de leerling betaalt per schooljaar slechts een beperkte gebruikersvergoeding van 80 EUR (100 EUR voor de pendevices en 15”-toestellen), zolang de leerling verbonden is aan de school.
De software wordt voorbereid en geïnstalleerd door de ICT-dienst.
-
Kan een leerling zelf software installeren?
Neen, de leerling kan zelf geen software installeren.
De service
-
Hoe gebeurt de levering van de laptop/pen device?
De levering wordt georganiseerd door de school. In de eerste weken van het schooljaar zullen de toestellen, na het ondertekenen en indienen van de gebruikersovereenkomst, worden verdeeld.
We voorzien begeleiding na ontvangst, tijdens de eerste setup van het toestel.
-
Wat valt onder de garantie?
De garantie dekt alle problemen waarbij het toestel niet goed functioneert zonder dat er externe schade is aan het toestel.
-
Wat bij technische problemen binnen de garantie?
De leerling brengt zijn/haar toestel binnen in het OLC (lokaal I006) tijdens een pauze en ontvangt ten laatste de eerstvolgende werkdag een vervangtoestel. De reparatie wordt door de leverancier uitgevoerd conform de voorwaarden van het contract die de school heeft afgesloten. De leerling beschikt dus op elk moment over een toestel.
Het is de leerling niet toegestaan zelf herstellingen, aanpassingen of andere onderhoudswerkzaamheden aan een device uit te voeren, of anderen dan de school of de leverancier daarvoor in te schakelen.
-
Wat bij problemen met het toestel die buiten de klassieke garantie vallen?
Hieronder vallen: schermbreuk, vloeistofschade en beschadiging van de behuizing. De herstelling gebeurt tegen een forfaitair bedrag van 39 euro, tenzij de herstelkost lager is dan dit bedrag (dan wordt de effectieve herstelkost aangerekend).
-
Wat als een (mede)leerling schade aan een laptop/pen device aanbrengt?
Net zoals bij alle andere schadegevallen zal de verantwoordelijkheid bij de persoon liggen die de schade toebrengt.
Schade veroorzaakt door verwijtbare nalatigheid, opzet en bewuste roekeloosheid van de leerling komt volledig voor rekening van de leerling.
-
Wat bij een defect tijdens de schoolvakanties?
Bij problemen met een laptop in de vakantieperiodes neemt de gebruiker contact op met het servicepunt van Signpost. Hij/zij kan de helpdesk van Signpost telefonisch bereiken tussen 9 u. en 17 u. via het nummer +32 (0)9 277 97 38 of per mail via info@signpost.be.
-
Wat gebeurt er met de persoonlijke data van de leerling als het toestel wordt hersteld? Hoe werkt de back-up?
Om de schooldata veilig te bewaren, wordt alles in OneDrive (in de cloud) bewaard. Alle bestanden worden automatisch gesynchroniseerd. Er staat tegelijk een kopie op de harde schijf van de laptop, zodat de leerling ook steeds offline kan verder werken. De leerling hoeft deze data dus niet extra te back-uppen.
Wij leren de leerlingen om met dit systeem te werken. Bewaren ze bestanden buiten dit systeem om (persoonlijke data), dan is dit op eigen verantwoordelijkheid. Wanneer een herinstallatie nodig is, worden deze persoonlijke gegevens verwijderd. Van deze data maakt de leerling dus best wel een back-up.
De school is nooit verantwoordelijk voor bestanden die een leerling kwijtspeelt.
-
Wat bij diefstal van een laptop/pen device?
Er is een diefstalverzekering inbegrepen, louter voor diefstal buiten het schooldomein. Het moet gaan over een diefstal met braak of onder bedreiging. Ook moeten ouders over een aangifte van de politie beschikken om van deze garantie te genieten. De franchise bedraagt 39 euro.
Indien er geen PV kan worden voorgelegd, zal de restwaarde van het toestel volledig worden aangerekend aan de gebruiker.
-
Wat bij verlies van de pen (alleen voor de pen devices van 3MU)?
Bij verlies van enkel de pen koopt de leerling via de school een nieuwe pen aan. De kostprijs hiervan bedraagt 89 euro.
-
Pedagogisch
-
Wat met de schermtijd?
Ook deze bezorgdheid delen we met de ouders. We willen beklemtonen dat een laptop één middel is uit een hele pool van leermiddelen waaruit de leerkracht kan kiezen. Onze leerkrachten proberen altijd om op een zo efficiënt mogelijke manier leerwinst te halen. Dit kan met een laptop, maar dat hoeft zeker niet altijd.
Er moet en zal altijd ruimte blijven voor bijvoorbeeld goede onderwijsgesprekken. Goed onderwijs bestaat uit een gezonde mix van klassieke en vernieuwende lesmethodes. Het is niet het één of het ander, het kan allebei.Onze leerkrachten beschikken over veel expertise om hun onderwijsmethodiek aan te passen aan de beschikbare middelen en zullen steeds de beste tool inzetten. Een inspirerende, coachende en onderlegde leerkracht zal dus dé voorwaarde blijven om tot goed onderwijs te komen.
-
Wat met sociale media?
Zowel de school als de ouders moeten toezicht houden op wat de leerling doet op het toestel. Sociale media zijn een vast gegeven geworden in onze maatschappij. Het is belangrijk dat wij onze leerlingen hiermee leren omgaan door in dialoog grenzen af te bakenen. Iedere school heeft daarom richtlijnen in haar schoolreglement opgenomen. In het leslokaal beslist de leerkracht wanneer sociale media wordt ingezet. Ouders en school moeten hierin een team vormen. Indien de ouders en/of de school probleemgedrag detecteren, wordt getracht samen tot een plan van aanpak te komen.
De gebruikersovereenkomst en -vergoeding
-
Waarvoor dient de gebruikersovereenkomst?
De school stelt aan een leerling een toestel ter beschikking voor de tijd dat hij/zij les volgt in het Instituut van het Heilig Graf. Aangezien het toestel eigendom is en blijft van de school, dient de leerling een aantal afspraken strikt na te leven. Die afspraken zijn gebundeld in een gebruikersovereenkomst.
De gebruikersovereenkomst kan je ook terugvinden op de website van de school.
-
Wanneer start en eindigt de gebruikersovereenkomst?
De gebruikersovereenkomst start op 1 september 2023 en eindigt:
- ten laatste op 30 juni 2024;
- zodra de leerling het Instituut van het Heilig Graf (vroegtijdig) verlaat.
Leerlingen hebben het toestel in de zomervakantie ook ter beschikking, op voorwaarde dat hun herinschrijving in orde is gebracht voor 30 juni en hierop de verlenging van de laptopovereenkomst is aangekruist.
Leerlingen die de overstap maken naar een andere campus, dienen hun laptop wel in tijdens de zomervakantie. -
Hoeveel kost het om een laptop/pen device van de school te gebruiken?
De school koopt de toestellen aan.
De gebruiker verbindt zich ertoe om een gebruikersvergoeding te betalen. Die vergoeding bedraagt 80 euro/schooljaar. Op de normale schoolrekeningen (vier per schooljaar) zal daarvoor telkens 20 EUR worden aangerekend. Voor de pen devices en de 15”-inch toestellen bedraagt de vergoeding 100 EUR/schooljaar (25 EUR per schoolrekening).
In die gebruikersvergoeding is inbegrepen:
- het gebruik van een laptop/pen device, zowel op school als thuis (ook tijdens de vakanties);
- een next business day on site dienstverlening: wanneer een toestel een mankement vertoont, zal de gebruiker zo spoedig mogelijk (in principe dezelfde dag of de dag daaropvolgend) eenzelfde vervangtoestel ter beschikking krijgen zodat de hinder voor de gebruiker zo beperkt mogelijk is;
- een verzekering tegen schade buiten de normale garantie;
- een diefstalverzekering.
-
Wat als er meerdere kinderen van hetzelfde gezin op school zitten?
Om elke leerling dezelfde kansen te bieden op vlak van ICT-integratie is het nodig dat elke leerling over een eigen toestel beschikt.
Het toestel zal zeer regelmatig in de klas worden ingezet en dat is uiteraard onmogelijk met een toestel dat door verschillende gezinsleden wordt gedeeld.
-
Waarom kiest de school voor hetzelfde toestel voor alle leerlingen?
Een zelfde toestel voor alle leerlingen zorgt voor:
- een vlot lesverloop door gelijke toestellen met dezelfde software;
- continuïteit, wat zeer belangrijk is bij het lesgebeuren, toetsen en examens. Bij een defect krijgt de leerling ten laatste tegen de volgende dag een gelijkaardig toestel in bruikleen. De herstelling van zijn/haar toestel gebeurt zo snel mogelijk.
- een service voor zowel hardware als software (installatie, onderhoud, herstelling, enz.);
- geen afgunst onder de leerlingen;
- een scherpe prijs voor een totaalpakket: businesstoestel met een uitstekende service.
Het project vraagt een serieuze inspanning van de school, maar dit lijkt ons noodzakelijk in de vorming van de leerling. Voor de keuze van het toestel werd naar een zo goed mogelijk evenwicht tussen prijs, kwaliteit en dienstverlening gezocht.
-
Is de leerling verplicht een toestel via de school te gebruiken?
Wil een leerling toch zijn/haar eigen laptop blijven gebruiken, dan kan dat op voorwaarde dat dit toestel voldoet aan de technische vereisten voor die richting. Vraag hiervoor info op bij de inschrijving.
Wie zijn/haar eigen laptop gebruikt, kan uiteraard geen gebruik maken van de uitgebreide helpdesk bij panne en de uitgebreide garantie op hardware, moet zelf instaan voor herstel bij defecten en staat zelf in voor het aankopen en up-to-date houden van alle nodige software.
-
Zullen andere schoolkosten verminderen?
Op dit moment hebben de uitgeverijen nog niet ten volle ingezet op het digitaliseren van de schoolboeken. De rekening van de schoolboeken zal in de toekomst zeker verminderen, maar niet onmiddellijk drastisch. De aankoop van een grafisch rekenmachine in de D- en D/A- richtingen zal niet meer nodig zijn, dat houdt dus al een besparing in.
Momenteel maakt elke vakwerkgroep een grondige denkoefening om na te gaan wat dit project kan betekenen voor het gebruik van de atlas, woordenboeken...
Het staat vast dat er minder kopieën zullen worden gemaakt, want heel veel informatie kan digitaal worden bezorgd.
-
Vervangt een laptop/pen device de schoolboeken?
Neen. De leerlingen beschikken nog steeds over schoolboeken. En dat is goed ook. We streven in onze onderwijspraktijk naar een gezonde mix in het gebruik van papieren en digitale leermiddelen. We opteren dus voor het systeem van Blended Learning.
Leerlingen krijgen zo ook de kans om te wennen aan het gebruik van digitaal cursusmateriaal.
Nu en in de toekomst zal erover gewaakt worden om steeds meer lesmateriaal volledig digitaal aan te bieden. Hiervoor zijn de scholen voor een stuk afhankelijk van de middelen die de uitgeverijen produceren. Geleidelijk aan worden de inhouden aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen. Als de trend zich verderzet, zullen we naast een schoolboek ook meer en meer over een digitale variant beschikken.
Maar daar stopt het niet!Het gebruik van een laptop of pen device brengt ook heel veel andere nieuwe mogelijkheden met zich mee. We durven denken aan spelenderwijs leren, interactieve media, een betere mogelijkheid tot het inrichten van individuele leertrajecten, artificiële intelligentie inzetten in de klas en nog zoveel andere.
Onze leerkrachten beschikken over veel expertise om hun onderwijsmethodiek aan te passen aan de beschikbare middelen en zullen steeds de beste tool inzetten. Een inspirerende, coachende en onderlegde leerkracht zal dus dé voorwaarde blijven om tot goed onderwijs te komen.
-
Wat als de leerling tijdens het schooljaar instroomt?
Stroomt de leerling in, dan ontvangt de leerling bij inschrijving en na ondertekening van de gebruikersovereenkomst een toestel.
-
Wat als de leerling de school vroegtijdig verlaat?
Bij beëindiging of onderbreking van de gebruikersovereenkomst dient de leerling zijn/haar laptop of pen device, inclusief (pen,) lader en hoes geheel en zonder schade - behoudens normale slijtage - onmiddellijk in te leveren in het OLC (lokaal I006). De leerling is zelf verantwoordelijk voor het veiligstellen van alle privébestanden die eventueel op het toestel staan.
-
Wat verdient de school eraan?
De school verdient niets aan dit project. De subsidiëring van de overheid en de gebruikersvergoedingen zullen de school in de mogelijkheid stellen de toestellen aan te kopen.
De enige winst die ze hier realiseert, is de leerwinst voor haar leerlingen.