Overslaan en naar de inhoud gaan

6 Publiciteitsgrafiek

Studiedomein: KUNST EN CREATIE

Publiciteitsgrafiek biedt een praktische en zeer professionele voorbereiding op beroepen in de grafische of publiciteitssector. Zo kan je terechtkomen in een reclamebureau, bij een drukkerij, bij een illustrator, bij een fotograaf of op een grafische dienst.

Na deze opleiding kan je perfect reclameopdrachten uitvoeren. Je leert een sterk publicitair ontwerp te ontwikkelen en dit vervolgens drukklaar te maken.

Je krijgt voornamelijk kunst- en praktijkvakken waarin je de ruime wereld van de beeldende en grafische kunsten zal verkennen. Verschillende materialen en technieken worden geïntegreerd in toepassingen zoals logo, pictogram, huisstijl, affiche, illustratie, verpakking, advertentie, folder en magazine. Bovendien leer je in deze richting werken met grafische computerprogramma’s. Je zal ook stage lopen in een bedrijf waar je in contact komt met de werkvloer.

Je wordt getraind in het creatief denken in functie van een gegeven opdracht en een gevoel voor compositie, ritme, kleur en typografie ontwikkelen.

Doelgroep

Leerlingen die in het vierde jaar Publiciteit en etalage (PE) volgden. Andere vooropleidingen zijn individueel te bekijken.

Finaliteit

Deze opleiding is een voorbereiding op de arbeidsmarkt

Lestabel

6de jaar
Godsdienst 2
Project algemene vakken 4
Lichamelijke opvoeding 2
Engels 2
Ondernemend project 2
Kunstinitiatie 2
Technologie 1
Waarnemingstekenen/figuurtekenen 3
Reproductietechnieken
> Fotografie (=4u om de 2 weken) 2
> Zeefdruk (=4u. om de 2 weken 2
Publiciteitstekenen
> Grafisch ontwerp (Grafon) 6
> Illustratie 2
> Typografie 2
Stage publiciteitstekenen 2
TOTAAL 34

Uitleg vakken

Het vak reproductietechnieken omvat twee deelvakken. In fotografie leer je fotografische methoden gebruiken om een product of idee weer te geven en bekend te maken. De opdrachten oefenen in het gebruik van de camera, de belichting, het ontwikkelen, het vergroten en de grafische toepassingen. Zeefdruk tenslotte oefent het drukken van werkstukken op basis van modelvormen en sjablonen.

Publiciteitstekenen omvat drie deelvakken. In grafisch ontwerp krijgen ideeën voor affiches, logo’s, advertenties, verpakkingen, folders of uithangborden gestalte via werktekeningen. Bij het onderdeel illustratie leer je illustraties zo te kiezen en uit te werken dat ze de boodschap op een esthetisch verantwoorde wijze ondersteunen en verduidelijken. Het vakonderdeel typografie maakt je wegwijs in het gebruik van letters in reclame.

Kunstinitiatie is een theoretische voedingsbodem voor de praktijkvakken. Deze vakken vormen de basis voor de algemene ontwikkeling op het gebied van kunst en actualiteit. Je gaat als kunst-leerling regelmatig op studiereis om indrukken en inspiratie op te doen. Deze indrukken worden gekaderd binnen kunstinitiatie. Tijdens de lessen gaat aandacht naar persoonlijke ontwikkeling en kritische ingesteldheid.

(Waarnemings)tekenen vormt de basis van alle praktijkvakken. Je maakt kennis met verschillende dragers en technieken om organische en geometrische onderwerpen in een tweedimensionaal vlak te brengen. In vergelijking met de tweede graad worden de opdrachten complexer, meer ateliergericht en persoonlijker. Leren kijken, voelen en interpreteren staan centraal. Deze tekentaal vraagt een dagelijkse inspanning en is nodig om eigen ideeën te kunnen visualiseren.

In de derde graad zijn verschillende vakken onderdeel van je geïntegreerde proef (GIP). De geïntegreerde proef is een opdracht die je op een zelfstandige, persoonlijke en gemotiveerde wijze uitvoert. Het procesmatige karakter en de regelmatige contacten met je mentor dragen bij tot een persoonlijke ontwikkeling van jezelf en je werk. De GIP-resultaten van alle kunstafdelingen worden samengebracht in een tentoonstelling.

Les in een vreemde taal

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarin het mogelijk is om bepaalde vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde in een andere taal te volgen dan het Nederlands. Tijdens een CLIL-les ligt de focus niet op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. Op deze manier leer je al doende Frans of Engels. 

Wat nadien?

De meest logische vervolgopleiding is het zevende jaar Publiciteit en illustratie, dat je aan het Heilig Graf kan volgen. Daarnaast behoren ook het specialisatiejaar Decor en standenbouw en de vierde graad BSO Plastische kunsten tot de mogelijkheden.

Concrete informatie over alle mogelijke vervolgopleidingen vind je op www.onderwijskiezer.be.

Na het zesde jaar kan je in het beroepsleven stappen

Misschien ook interessant voor jou?

Onze belevenissen op sociale media

Er borrelt, bruist en leeft heel wat in onze studierichtingen Beeldende kunsten en Publiciteit!

Snuif via deze Facebookpagina of deze Instagrampagina de sfeer op van dit artistieke studiegebied.

Contact

Campus Patersstraat, Patersstraat 28, 2300 Turnhout

Opleidingsverantwoordelijke: Daan Buys